Uit de klei getrokken

Waarom deze titel? Omdat ik op kleigrond woon en omdat ik mijn delicate comfortabele kantoorleven deels inlever voor de weerbarstige natuur en het boerse bestaan op het platteland.

Veranderen gaat niet vanzelf, het is net als werken op de klei een traag, moeizaam en zwaar proces. Van nature is klei heel vruchtbaar. Klei is dus de ideale voedingsbodem om iets te laten groeien. Het is nu zaak om de klei de juiste aandacht te geven zodat het verwerkbaar wordt. Dat betekent lucht brengen in de kleilaag zodat het doordringbaar en toegankelijk wordt.

Uit de klei getrokken heeft ook de betekenis van op een boerse manier iets kenbaar maken, zonder etiquette en zonder rekening te houden met wat gangbaar is. Willen we iets veranderen dat moeten we wel eens als een olifant door de porseleinkast banjeren. Ik wil een verandering tot stand brengen en dat zal niet altijd vanzelf gaan. Vandaar de titel: Uit de klei getrokken.

Doe je met me mee?

2 thoughts on “Uit de klei getrokken

  1. Hoi Jolanda,

    Wat leuk en goed dat je dit doet en deelt. “Toevallig” dacht ik er afgelopen week ook aan zoiets te doen. Alleen ik zag af van een 365 dagen project. Nu richt ik me vooral op stap voor stap zoveel mogelijk biologische producten in te kopen en als het kan zelf te maken, zoals wasmiddel. En starten met een kleine moestuin. Bewuster leven. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en ga je zeker volgen.
    Succes!

Geef een reactie

