Wees de verandering

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien! – Mahatma Gandhi

Klaar voor de uitdaging

Ik weet niet echt of ik er al klaar voor ben, maar als ik vandaag niet in actie kom dan ben ik zeker niet klaar om op 1 februari 2014 met mijn uitdaging van start te gaan. Wat ga ik doen? Het is mijn ambitie om de wereld een beetje mooier te maken, te beginnen bij mijzelf. Daarom neem ik mij voor om in 365 dagen het zicht te hebben om een zelfvoorzienend leven te gaan leiden. Om mijzelf in beweging te zetten en te houden schrijf ik iedere dag een blogje op deze site met de vorderingen van mijn acties en mijn zoektocht naar een zelfvoorzienend bestaan.

Zelfvoorzienend leven

Wat is het allerbelangrijkste om te kunnen leven? Water, gezonde lucht en voedsel natuurlijk. Maar er is natuurlijke meer dan dat, een dak boven je hoofd om veilig te kunnen slapen, kleding om je lichaam warm te houden, energie om warm te blijven en om het voedsel te kunnen bereiden. Mobiliteit is ook belangrijk zodat we nog eens ergens kunnen komen. Maar in deze moderne samenleving kunnen we bijna niet meer bestaan zonder een telefoon en internet. Dat zijn inmiddels eveneens eerste levensbehoeften geworden waardoor wij ons kunnen verbinden met anderen en de rest van de wereld. Ook belangrijk is spelen, ontspannen en leren en dat houdt niet op bij het kind zijn.

Waar ga ik over schrijven

Ik start op 1 februari aan het begin van het moestuinseizoen en neem jou als lezer mee in de activiteiten die ieder seizoen moeten plaatsvinden om voedsel te produceren. Daarnaast ga ik op zoek naar de geheimen van permacultuur en de biodynamische landbouw. Ik combineer mijn eigen ervaring met de hindernissen en uitdagingen die ik dagelijks tegenkom. Daarnaast deel ik alle tips die ik van mensen om mij heen ontvang. Ook roep ik jou – lezer – op om mij daarbij te helpen. Dus naast het lezen van deze blog daag ik jou uit om mee te doen en mij te helpen.

Speciale aandacht voor kinderen en natuur

Tijdens mijn 365 dagenproject wil ik speciale aandacht vragen voor kinderen en de natuur. Ik zet mij in om meer kinderen in aanraking te brengen met tuinieren. Dat wil ik doen door het bevorderen van schooltuinen waar kinderen zelf leren hun eten te verbouwen. Help je mee!

2 thoughts on “Wees de verandering

  1. Hallo Jolanda, wat een leuk en goed initiatief. Ik zal proberen alle blogs te lezen maar kan helaas niet een dergelijk project opstarten. Ben zelf naast mijn baan bij Unisys druk bezig met mijn eigen Stichting NEK. Ik wilde ook wat doen voor de kinderen in deze wereld en steek mijn nek uit voor een aantal kinderen in een van de sloppenwijken van Mombasa in Kenia. We bouwen een grote 2 verdiepingen school waar ik de komende jaren nog wel mee bezig ben. Mocht het ooit af zijn dan ga ik me in Nederland verdiepen want ik vindt het triest daar hier ook steeds meer kinderen in de armoede grens terecht komen. Maar het eerste stuk vond ik heel interessant dus wie weet steek ik hier nog wel wat van op wat ik dan bij de school in Kenia kan gebruiken. Veel succes!

    • Hallo Ingrid,
      Wat leuk dat je reageert. Geweldig wat jij aan het doen bent!
      Ik begin de verandering in mijn eigen omgeving en trek het wellicht breder. En jij andersom. Wie weet treffen we elkaar ergens halverwege.
      Hartelijke groet,
      Jolanda

Geef een reactie

