Perenvuur en meidoorn

Door de komst van de schapen moesten wij een aantal hekken laten aanpassen, zodat de schapen het terrein niet afkunnen. Aan de koffie vertelde ik de hekkenbouwer over ons permacultuurproject. “De hekken zijn maar tijdelijk”, zei ik hem, “als de meidoornhagen groot genoeg zijn houden zij het vee tegen.” Wij zijn bijna vergeten dat de meidoornhagen eeuwenlang dieren (en mensen) tegenhielden, lang voor het prikkeldraad was uitgevonden. Sinds deze uitvinding zijn de meidoornhagen massaal vervangen door technologie en op sterven na dood. Voor ons is het herstel van cultureel erfgoed in een natuurlijk landschap een van de uitgangspunten, dus wordt ons hele land omzoomd door meidoornhagen.

Meidoornstruik

De hekkenman veerde op en zei: “Maar weet je wel dat meidoorn verantwoordelijk is voor perenvuur? Dat weet jouw man toch ook wel, die is van hier.” “Dat verhaal ken ik niet van de meidoorn”, sputterde ik tegen, “en dat zou ook heel vreemd zijn want Landschapsbeheer Gelderland heeft ons juist de meidoorn aanbevolen en subsidie verleend, tezamen met alle fruitbomen. Dus dat kan niet waar zijn.” Hoofdschuddend ging de hekkenman weer aan het werk.

Door de jaren heen heb ik al heel wat opgestoken van bomen en struiken in de Betuwe. Ik wist precies wat perenvuur was, een bacterie ook bekend onder de naam bacterievuur, veroorzaakt door de Erwinia amylovora bacterie, die vooral nadelige gevolgen heeft voor fruitbomen. De bladeren en de bloesem verdorren als ware ze door vuur verteerd. Als perenvuur in je boomgaard zit heb je een groot probleem en kan je het beste alles rooien. Wel had ik mij laten vertellen dat de jeneverbes perenvuur kan verspreiden en dat je die beter niet in je buurt kunt hebben.

Meidoorn

Toen mijn man thuiskwam en ik hem het verhaal vertelde over perenvuur, was zijn antwoord gelijk: “Zie je, dat zeg ik zo vaak, er gaan zoveel verhalen in de rondte, maar de meesten hebben alleen de klok horen luiden en weten er het fijne niet van. Veel mensen hebben een bepaald beeld dat niet klopt en toch klakkeloos wordt doorgegeven.” Mijn schoonvader had op latere leeftijd zijn opleiding tot fruitteler behaald en hij wist heel veel. Zijn kennis is weer van vader op zoon doorgegeven.

Waar het mis gaat in de verhalen is dat de meidoorn ook aangetast kan worden door perenvuur en dan gerooid moet worden, maar de veroorzaker is hij niet. Wij maken ons totaal niet druk om dit soort verhalen. Immers wij laten de natuur haar gang gaan en gaan niet met chemicaliën of met kunstmeststoffen aan de slag. Wij creëren daardoor een heel gezonde omgeving waardoor ziekten ook minder kans hebben. Wij zullen zien wat het beste resultaat zal zijn. Aan praatjes hebben wij niets.

Hoe kan je perenvuur herkennen:
• Verdroogde bladeren en bloesem
• Zwart verkleurende bast
• Plekken waar slijm uitkomt (hier komen de bijen op af, die vervolgens de bacterie verspreiden).

Wat moet je doen om bacterievuur te bestrijden?

Meer weten over perenvuur lees het volgende artikel.

 

Geef een reactie

