De winterbloeier

In de maand december kregen wij een Hamamelis cadeau, de Hamamelis intermedia Pallida om precies te zijn. Enerzijds voor mijn verjaardag en anderzijds voor ons huwelijksjubileum. Ik ken Hamamelis van de douchegel die ik wel eens gebruik, maar daar hield het bij op. Ook had ik wel eens van de toverhazelaar gehoord. Maar dat het hierbij om dezelfde plant gaat had ik nog niet meegekregen, laat staan dat ik wist hoe hij er in het echt uitzag.

Hamamelis intermedia Pallida

Hamamelis intermedia Pallida

We hebben de Hamamelis nog niet in de grond gezet. Hij staat naast de kleine kas tussen alle andere kweekbomen en –struiken, waar ik hem goed in de gaten hield. Afgelopen week zag ik dat hij begon uit te lopen. Eigenlijk schrok ik daarvan omdat het zulk slecht weer is met behoorlijk wat vrieskou. Wat moest ik nu doen? Binnenhalen, in de kas zetten, beschutten, ik wist het niet. Op zich was hij door de kweker mooi afgedekt met een soort grasdekje, maar toch sloeg de twijfel toe. Dus ben ik op internet aan het zoeken gegaan en kwam er achter dat hij ook toverhazelaar genoemd wordt. En wat blijkt de Hamamelis is een winterbloeier die van januari tot maart bloeit en temperaturen onder nul deren prima kan weerstaan.

Vandaag was ik blij verrast door de bossen gele bloemen die hij laat zien. Mijn vriendin Anita, van wie wij de Hamamelis kregen, is zelf tuinadviseur dus zij wist wat ze ons moest geven. Nu moeten we nog een mooie plek uitzoeken in de tuin, in het zicht natuurlijk. Ik heb al een plaats in gedachte maar daarvoor moet eerst de woekerende Kerria japonica, ook wel kerriestruik of ranonkel genoemd, die al daar al meer dan 10 jaar staat, worden weggehaald. Een leuke struik, maar ik ben hem helemaal zat, want hij woekert en verdringt alles wat er naast staat. Voor de kerriestruik zoek ik wel een nieuwe plek waar hij mag woekeren.

 

 

 

Geef een reactie

