Herinnering aan mijn moeder

Vandaag 30 november is een lastige dag, de sterfdag van mijn moeder. Het is vandaag al weer 20 jaar geleden dat ze stierf en ik mis haar nog altijd. Ze was nog maar 58 jaar oud, veel te jong nog. Lastig is het vooral omdat deze datum net drie dagen voor mijn verjaardag ligt. Je wilt dat vieren maar er hangt altijd iets zwaars overheen.

hartjesToen ik 35 jaar werd wilde ik dat groots vieren samen met een vriendin die net zo oud is als ik. Helaas is die verjaardag volledig in het water gevallen omdat twee dagen ervoor bekend werd dat mijn moeder longkanker had. Mijn wereld stortte in omdat ik direct besefte dat zij niet lang meer te leven had. In datzelfde jaar had ik een collega en een zakenrelatie verloren, allebei overleden binnen een half jaar na dezelfde diagnose.

Mijn moeder heeft het nog een jaar volgehouden na de diagnose, met als resultaat dat ze stierf op de ochtend dat ik mijn volgende verjaardag gepland had. Gelukkig was de verjaarsvisite een enorme troost.

Gemis
Dat missen van mijn moeder zit in veel dingen. Ze heeft mijn man en mijn beide kinderen nooit gezien en heeft niet meegemaakt hoe gelukkig ik geworden ben. Toen ik zelf moeder werd kon ik haar niet meer vragen hoe haar ervaringen waren met bevallen en het moederschap. Ben ik makkelijk ter wereld gekomen? Heb ik ooit borstvoeding gehad? Niemand kon het mij vertellen. Ook een moeilijk moment was toen ik mijn bruidsjurk ging passen. Het besef dat zij er niet meer was kwam keihard binnen toen ik mijzelf in de spiegel bekeek.

Jaren voor ze ziek werd vertelde zij mij dat ze niet gelukkig was en dat ze een ander leven voor zich zag, zonder mijn vader. Ik woonde net op mijzelf en stelde voor dat ze tijdelijk bij mij kwam wonen. Ze heeft het niet aangedurfd. De druk van de (religieuze) familie was groot en daarnaast was ze van mening dat mijn vader het zonder haar niet zou redden. Ze had een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn vader.

loveIn het jaar dat mijn moeder ziek was heeft mijn vader zich van zijn goede kant laten zien. Hij deed alles voor haar. Zij leerde hem leven zonder haar. Het enige dat mijn vader vreselijk vond was de enorme aanloop van familie, vrienden en collega’s. “Ik baal ervan dat ik iedere dag koffie moet zetten voor al die mensen die langskomen.” zei hij ooit tegen mij. Mijn moeder was een sprankelende persoonlijkheid en stond altijd voor iedereen klaar. Nu moesten wij een agenda bijhouden om de aanloop tijdens haar ziekbed in goede banen te leiden. Nog heb ik een enorme tas op zolder staan met alle kaarten die ze in dat jaar ontvangen heeft. Hartverwarmend is dat en een genot om doorheen te struinen.

Ouders

De relatie met mijn moeder is niet altijd soepel verlopen. Mijn pubertijd ging niet vanzelf en ik heb in het losmaakproces heel wat onenigheid met haar gehad. Maar het was meer mijn vader onder wiens juk ik uit moest komen. Als oudste heb je een pad te banen voor de rest. En ik kan je vertellen dat is beslist niet makkelijk geweest. Maar nadat ik de deur uit was is de band met mijn moeder weer helemaal hersteld.

Mijn vader, inmiddels de 80 gepasseerd, redt zich op zijn manier. Mijn moeder was de gangmaker, hield van gezelligheid, feestjes, etentjes organiseren en van mensen om haar heen. Haar huis was het toonbeeld van reinheid, netheid en gezelligheid. Mijn vader voelt zich het best in zijn eentje voor de televisie. Ik kom er niet graag want het doet mij pijn te zien hoe mijn moeders huis een opslagplaats is geworden van een verzamelaar die niets opruimt. En nu zijn gezichtsvermogen achteruit gaat is ook schoonmaken, wat hij altijd als een vrouwentaak heeft beschouwd, niet meer aan de orde.

Ik mis haar, zelfs na 20 jaar!

 

Geef een reactie

