Verdwaalde jam

“Wil jij voor mij de jam meenemen uit de koelkast” vraag ik aan mijn zoon. Vervolgens zet hij een pot jam op tafel die ik de dag ervoor niet uit de kelder in de koelkast heb gezet. Ik sputter een beetje tegen en mompel, “Nee die bedoel ik niet”. Mijn favoriete jam is de oranjekleurige pruimenjam van de Early Laxton met de smaak van tropisch fruit. Maar de mooie donkerrode jam met het opschrift ‘Vlierbesjam met braam en appel’ en dat in mijn handschrift, trekt toch de aandacht. Ik weet niet eens meer dat ik die gemaakt hebt. Deze pot heeft mijn man vast ergens uit de kelder geplukt, ik wist niet eens dat wij die nog hadden. Niet vreemd want hij is al van 2013!

wp_005248De jam die wij maken, weten we uit ervaring, is lang houdbaar ondanks de geringe hoeveelheid suiker die we erin stoppen. Dus smeer ik mijn boterham vol met mooie dieprode jam. Hij smaakt nog altijd verrassend lekker en dat na drie jaar. “Toch die proeven?” zegt mijn zoon. Nieuwsgierig geworden smeert hij zelf ook een boterham vol. “O, dat smaakt lekker, heel anders dan de andere soorten jam.” Nooit eerder hoorde ik hem zo uitgesproken zijn mening geven over onze zelfgemaakte jam.

Na het eten duik ik de kelder in op zoek naar het recept. Van iedere serie jam die we maken schrijf ik op datum precies op wat er is ingegaan. Inmiddels niet zo heel precies meer is de conclusie van de zoektocht. Het briefje dat ik opdiep uit de stapel in de kelder bevat weinig informatie. Tja, als je al zo’n 15 jaar jam maakt, gaat het afwegen gewoon op gevoel. Het is lastig uit te leggen hoe deze jam smaakt, maar ik kan je wel vertellen wat er ongeveer in zit (zie het receptenblaadje).

Recept: vlierbesjam met appel en braam
Ik verwacht dat de grootste hoeveelheid fruit van de bramen afkomstig is geweest en een flinke hoeveelheid vlierbessen en als verrassing heb ik er wat appel aan toegevoegd. Omdat bramen en appel weinig vocht bevatten heb ik er wat water bij gedaan. Suiker erbij, meestal doe ik niet meer dan 300 gram per kilo fruit, en daarnaast voeg ik meestal stevia toe ter vervanging van suiker. Aan het geheel heb ik nog een scheutje citroen en een snufje kaneel toegevoegd. Waar ik mij wel over verbaas is het ontbreken van geleipoeder. Dat gaat ook altijd in de jam en vermeld ik er altijd bij. Nu heeft de braam niet veel nodig en de appel en citroen zijn goede ingrediënten om te conserveren dus heb ik er waarschijnlijk niets ingedaan. Dat maakt het nog opmerkelijker dat hij zo goed gebleven is.

Aan ieder recept voeg ik tot slot een opmerking toe over de smaak, waarom zou je anders een receptje maken. Toch? Op dit briefje staat: ‘Niet zoet. Aparte smaak.’ Zelfs na 3 jaar is deze jam nog prima en de kleur is geweldig. In een eerdere blog schreef ik al over mijn pruimenjam.

 

Geef een reactie

