Bertha de hen weer in de bocht

Na de ruiperiode van onze kippen, ze zien er weer schitterend uit, was ik behoorlijk ontstemd over het feit dat de dames nog steeds geen eieren legden. Dus haalde ik weer speciaal een zak legkorrels om ze te stimuleren. Maar al wat er kwam geen eieren. Wat waren dit voor kippen? Wanneer zouden ze weer moeten gaan leggen. Leggen ze soms de hele winter niet? In de boekjes staat dat Bielefelder kippen zeker 220 eieren per jaar kunnen leggen. De ervaring met kippen schiet werkelijk te kort.

De eieren waar Bertha op zat te broeden.

De eieren waar Bertha op zat te broeden.

Afgelopen woensdag- en donderdagavond was ineens Bertha weer niet in het nachthok verschenen, dus gingen alle alarmbellen weer af. Vrijdagochtend verscheen ze weer toen ik de kippen voerde. Daarom zag ik mijn kans schoon en hield haar goed in de gaten om na te gaan waar ze naar toe verdween. Onder een grote bos snoeihout, wat eerdaags versnippert moet gaan worden, trof ik haar aan.

Ik wist niet wat ik zag. Een enorme hoeveelheid eieren. Ik telde er een stuk of 18. Bertha zat, net te ver weg om goed bij haar te komen, waarschijnlijk ook nog op een hoeveelheid eieren. De hennen hadden dus wel degelijk eieren gelegd alleen niet zoals voorheen in het nachthok. Een paar eieren waar ik redelijk bij kon komen heb ik meegenomen. Ze stonken een uur in de wind, dus heb ik ze direct in de groenbak gedeponeerd. Uit een aantal kwam een groene smurrie, brrrr.

Gisteren zijn wij aan de slag geweest om Bertha te bereiken. Dat was nog een hele klus. De stapel snoeihout is een geweldige schuilplaats. Om haar van het nest af te kunnen halen moesten heel wat takken weggehaald worden. Maar toen waren we er nog niet. Hevig verzet volgde en ze begon gelijk te pikken. Dus heb ik eerst maar stevige handschoenen aangetrokken en een veiligheidsbril opgezet. Gelukkig was de mooie schuilplaats ook direct haar gevangenis, want ze kon geen kant op, dus kon ik haar al pikkend en tegensputterend van het nest plukken.

Onder Bertha lagen ook nog eens 16 eieren. Aan het verschil in kleur konden we goed zien dat beide hennen daar aan het leggen waren geweest. De andere eieren zijn ook in de groenbak verdwenen. De rest van de dag heeft Bertha in de afgesloten ren gezeten. Gelukkig is ze vandaag zichtbaar geweest en nu zit ze weer gewoon in het hok.

Nu is het de uitdaging om ze weer in het hok aan het leggen te krijgen. En zo niet, dan toch wel te achterhalen waar ze hun eieren dan leggen. Vandaag heb ik de legplek nog even gecontroleerd, maar trof geen eieren aan. Dus zal ik ze de komende dagen weer goed in de gaten moeten houden.

 

 

Geef een reactie

