Ook zo’n last van oogstmijt?

Vanmorgen voor het begin van mijn yogales vroeg een van de deelnemers: “Hebben jullie ook zo’n last van vliegen in huis?” De meesten beaamden dat. En inderdaad ook ons huis zit vol. Als ik rustig mijn les voorbereid dan zit er geregeld een vlieg op een hinderlijke plek. Niet fijn als je net in een ingewikkelde yogahouding staat en je armen niet vrij hebt om hem weg te jagen. Of als je zit te mediteren en er komt een vlieg op je neus zitten! Heel hinderlijk dus.

oogstmijt

Extreme reactie door oogstmijt

“Ja”, zei ik, “en niet alleen vliegen maar nog het meeste last heb ik van muggen en muggenbulten vooral op van die onverklaarbare plekken, zoals in de liezen, de oksels en op de bh-rand”. “O”, zei een dame, “dat kan ook door de oogstmijt komen”. Waarop ze haar T-shirt optrok en op haar buik een rode plek liet zien. Ik liet haar mijn jeukende plek op mijn buik zien. “Ja, onmiskenbaar de oogstmijt, ook wel aoutat genoemd, afgeleid van het Franse woord voor augustus – août”, zei ze, “kijk maar er zit een klein blaasje in het midden”. Door deze onthutsende constatering was ik redelijk van mijn apropos tijdens de les.

Nog nooit heb ik van de oogstmijt gehoord. Ik had ook nooit eerder van die jeukende (muggen)bulten op zulke rare plekken. Even dacht ik dat het vlooienbeten waren omdat ik laatst een vlo zag nadat een kat op mijn bed had gelegen. Maar na een flinke reinigingsbeurt van het huis moest dat over zijn. En nu had ik weer last van die gemene jeukende plekken die wel een week aanhouden. Iets in mijn achterhoofd zei dat het geen muggenbulten waren, die zien er toch anders uit. Nu weet ik dus dat het om de oogstmijt gaat. Niet leuk, maar het kan maar duidelijk zijn.

Dus ben ik maar eens aan het googelen geslagen. Het gaat met namen om de larven van de oogstmijt, die zitten op grassen, bomen en struiken in afwachting van een mens of een dier dat voorbij komt. Net als de teken bijten ze zich vast in de huid met name bij de mens op plekken waar kleding strak op de huid zit zoals sokken en ondergoed, maar ook in knieholten en oksels. Ze zijn zo klein dat je ze bijna niet ziet. Zij spuiten een enzym in het lichaam die het weefsel als het ware afbreekt tot lichaamsvocht, vandaar het blaasje, waarmee ze zich volzuigen. Als ze voldoende hebben vallen ze weer van het lichaam af. Juist de enzymen veroorzaken de jeuk.

Echt ziek worden wij niet van de oogstmijt, maar er zijn mensen die overgevoelig zijn waardoor over grotere oppervlakten meerdere jeukende bulten ontstaan (zie foto). Insmeren met middelen tegen jeuk is het enige dat helpt en daarnaast veel geduld tot de jeuk na 2 tot 10 dagen weer verdwenen is.

Voorkomen dat je gebeten wordt is makkelijker gezegd dan gedaan. Tips als: je van top tot teen aankleden als je naar buiten gaat, het gras kort houden, niet door het hoge gras lopen en er zeker niet in gaan liggen, werken voor ons niet echt. Je kleren uitkloppen na een wandeling is nog te doen. Maar direct je kleding wassen op 50°C, omdat de mijt in je kleren kan blijven hangen, is ook een hele opgave, dan kan ik iedere dag wel een wasmachine laten draaien.

Zolang het niet erger wordt dan een paar jeukende plekken op het lichaam, zo erg als de foto is het beslist niet, neem ik dat maar voor lief. De natuur mijden kan toch niet. En ergens las ik dat je op termijn immuun kunt worden voor de enzymen van de oogstmijt. Daar hoop ik dan maar op. Door de klimaatverandering zullen er wel meer vreemde dieren en insecten op ons pad komen. Terwijl ik dit zit te schrijven voel ik het overal jeuken en kriebelen, dus gewoon afleiding zoeken is mijn advies.

Ik kwam nog een interessante blog tegen en een site met informatie, maar er is nog veel meer over de oogstmijt te vinden.

 

Geef een reactie

