Zwanenbloemen en pijlkruid

De zomer is eindelijk in volle gang na weken van onophoudelijke regen. Voor onze nieuw aangeplante bomen en struiken waren de omstandigheden uiteraard ideaal. Ik ben er echter wat minder blij mee, want een regenbui op je kop is niet ideaal om lekker van de natuur te genieten. Dan blijf ik toch liever binnen. Maar eindelijk wordt het toch nog zomer! Zodra de zon zich laat zien is het weer aangenaam om langs de sloot te banjeren zonder dat je een kilo klei aan je laarzen hoeft mee te zeulen.

Zwanenbloemen

Zwanenbloemen

Niet alleen onze bomen en struiken doen het goed ook de begroeiing in de sloot groeit gestaag. Heel wat anders dan vorig jaar toen de sloot op zeker moment geheel droog lag, maar nu staat er voldoende water in met als gevolg veel waterplanten. Zo ook de zwanenbloem. Een paar jaar geleden dook hij ineens op. Het eerste exemplaar dat ik spotte was nieuw voor mij, geen idee wat voor bloem dat was dus ben ik op zoek gegaan en kwam tot de conclusie dat het om de zwanenbloem ging, een moerasplant.

Ieder jaar zijn er meer zwanenbloemen. Een teken dat de omstandigheden in de sloot goed zijn, want de zwanenbloem doet het goed in voedselrijk water. Ook de sigaren, eigenlijk lisdodden geheten, zijn er dit jaar in overvloed. Ook zij gedijen bij voedselrijk water en zorgen er tevens voor dat het water nog schoner wordt. Het aantal amfibieën neemt ook gestaag toe. Zodra je langs de sloot loopt hoor je voortdurend ‘plons’ ten teken dat er weer wat in de sloot gesprongen is.

Pijlkruid met bloem

Pijlkruid met bloem

Onlangs ontdekte ik op mijn wandeltocht langs de sloot weer iets nieuws. Een plant met pijlvormige bladeren en kleine lichtroze bloemen. Even googelen met de zoekterm ‘moerasplanten’ en ik had het gevonden. De naam is onmiskenbaar: pijlkruid, genoemd naar het pijlvormige blad. Zo her en der staan pollen met de pijlvormige bladeren, van bloemen echter is nog weinig sprake en zo klein dat ze van een afstand lastig te fotograferen zijn (met mijn beperkte middelen althans). Om echt dichterbij te kunnen komen zal ik lieslaarzen aan moeten trekken om te voorkomen dat mijn laarzen vollopen. Maar ja dan moet je wel lieslaarzen hebben natuurlijk.

Kortom: de natuur groeit en bloeit en de diversiteit neemt toe.

Geef een reactie

