Na de pruimen komen de tomaten

Er zijn zo van die wetmatigheden in de natuur die onontkoombaar zijn, zelfs in de moestuin. We hebben net een hele serie pruimenjam gemaakt en nu komen massaal de tomaten los en is het tijd voor het maken van tomaten- en pastasaus. Vooral de combinatie met courgettes, die nu ook in ruime voorraad uit de tuin komen, maakt de pastasaus tot een groot succes. Was het voorheen experimenteren geblazen om de hoeveelheid courgettes op de een of andere manier te conserveren, hebben we inmiddels een goede manier gevonden door ze toe te voegen aan de pastasaus. Zie hier het recept.

Rode trostomaat en drie kleuren kerstomaat

Rode trostomaat en drie kleuren kerstomaat

Door de jaren heen zijn er zo van die favoriete tomaten ontstaan. Vooral de kerstomaten, ook wel cherrytomaten of snacktomaten genoemd, zijn populair. Lekker in de sla en bij de boterham. Maar zo bij het voorbij lopen kan ik ze ook niet weerstaan en steek ik er geregeld een in mijn mond. Niets is lekkerder dan eigen kweek (al denken mijn kinderen daar anders over, maar daar ga ik het nu niet over hebben).

Dit jaar heb ik het aantal soorten tomaten wat beperkt. Je kunt niet alles kweken en niet alles doet het even goed. De afgelopen jaren heb ik heel wat soorten tomaten gekweekt. Zo heb ik geprobeerd om mooie vleestomaten te kweken, maar voor die eenmaal goed en wel op gang kwamen was het seizoen al bijna voorbij en groeide ze niet voldoende door gebrek aan zonuren. Daar ben ik dus mee gestopt. Ik heb nu een gewone middelgrote tomaat en trostomaten. Die doen het prima.

Inmiddels heb ik ook de ideale soorten kerstomaten gevonden. Naast de bekende rode heb ik nu ook gele en ‘zwarte’ kerstomaten. Vooral erg leuk in de sla of om een eenvoudige lunch op te fleuren. De kerstomaten doen het buiten de kas veelal goed, maar dit jaar was het een ramp. Veel te veel regen kunnen tomaten echt niet tegen. En door de regen zijn er ook extra veel slakken. Ik kan je vertellen die lusten ook wel een tomaatje. Gelukkig had ik ook nog voldoende planten in de kas gezet en die doen het prima dus geen gebrek aan oogst.

De eerste serie pastasaus van dit jaar

De eerste serie pastasaus van dit jaar

De tomaat die ik dit jaar voor het laatst heb gekweekt is de pomodori (of is het nu pomodoro?). Ze staan nu al te beschimmelen in de kas en veel oogst heb ik er nog niet van. Dus die gaan uit het assortiment! Misschien vind ik nog eens een pomodori die het wel goed doet (heb je zaden of een suggestie dan hoor ik het graag), maar nu ben ik er even klaar mee.

In de keuken staan nu al weer een aantal potjes met tomatenzaden op kweek, voor het zaaiseizoen van volgend jaar. Dat gaat mij inmiddels ook heel goed af. Weten hoe dat werkt? De meeste tomaten die ik nu heb komen allemaal van eigen zaad.

Kortom het is weer een lekker tomatenseizoen!

 

Geef een reactie

