Zoektocht naar de Etrusken

Het is al weer zo’n twintig jaar geleden dat ik met vrienden aan het eten was in de Haagse Kunstkring, de vereniging van Kunstenaars en Kunstliefhebbers, waarvan de vader van een vriendin lid was. Het was aan de vooravond van onze reis naar Cuba. Tijdens ons etentje zat een tafel verder een oudere man, met een verweerde sprekende kop, in zijn eentje te dineren. Zo nu en dan zag ik hem naar mij gluren. Aan het eind van ons etentje sprak hij mij aan en zei: “Dame, u heeft een Etruskische uitstraling!” Op die avond is mijn fascinatie voor de Etrusken ontstaan.

Pentax juli 2016 083Het was nog in het internetloze tijdperk dus ik moest naar de bibliotheek om iets meer te weten te komen over de Etrusken. Het is een volk dat zo’n drieduizend jaar geleden leefde in midden-Italië, het gebied dat nu Toscane en Umbrië heet. Het was een zeer hoogontwikkeld volk met een geheel eigen cultuur, taal en schrift. Vooral opvallend is de positie van de vrouw die gelijk was aan die van de man. Dat komt goed tot uitdrukking in de kunstschatten en de urnen die zijn overgebleven. Zowel mannen als vrouwen kregen mooie en imposante urnen mee in hun laatste rustplaats.

De Etrusken hebben jarenlang belangrijke posities bekleed en toch is het volk ten onder gegaan en uiteindelijk geheel verdwenen, inclusief hun schrift en taal. Een van de oorzaken is dat zij zich meer bezig hielden met kunstzinnige zaken dan met oorlog voeren. Uiteindelijk zijn ze 300 jaar v.Chr. door de Romeinen verslagen, maar veel van hun kunstschatten evenals de bijzondere manier waarop ze hun doden begroeven is bewaard gebleven.

Etruskische_beschaving kaartjeAl heel lang was mijn grootste wens een keer naar Italië af te reizen om het leefgebied van de Etrusken te ontdekken. Dat is er eindelijk van gekomen. In juli 2016 ben ik met man en kinderen met de auto naar Umbrië gereden en heb ik de adembenemende kunstwerken en de tombes met de zeer specifieke vierkanten urnen met eigen ogen kunnen aanschouwen. Ontroerend was het!

Umbrië is niet alleen het land van de Etrusken maar ook het land van Franciscus van Assisi en daarnaast het groene hart van Italië. Ooit woonde ik in de Franciscus van Assisiëlaan en ben ik mijn eigen groene oase aan het inrichten, allemaal goede redenen om in Umbrië vakantie te houden. Of ik mijn gelijkenis met de Etrusken heb aangetroffen? Niet echt. Of mijn uitstraling eender is weet ik niet, dat kan waarschijnlijk alleen een kunstenaar en kenner beoordelen.

Een korte impressie van de Etruskische kunst en urnen. De bezochte steden Siena, Assisi, Perugia, Chiusi e.d. laat ik achterwege:

 

Geef een reactie

