Internationale Dag van de Yoga

Afgelopen zaterdag zei een vriendin nog tegen mij: “Goh Jolanda, hoe blijf jij toch zo slank?” Nou had ik op dat moment een hele strakke broek aan dus dat toonde extra slank. Maar ik had maar één antwoord: “Door de yoga natuurlijk.” Daar werd verbaasd op gereageerd: “Maar dat is toch heel zweverig, wordt je daar dan zo slank van?” Ik ben nooit dik geweest maar sinds ik zelf een paar uur per week lesgeef en daar ook nog eens de voorbereidingen voor doe is mijn lijf strakker dan ooit.

Jolanda Yoga 29-8-2015 041Yoga hoort bij mij. Ik doe mijn hele leven al niets anders. In mijn studententijd fietste ik iedere dag door Amsterdam langs een groene deur met een bordje “Yoga Studio” erop. Ik wist niet wat het was, internet bestond nog niet, dus kwam ik er ook niet zomaar achter wat yoga inhield. Het bordje bleef trekken, dus ben ik op een dag afgestapt, heb mijn fiets geparkeerd en ben door de groene deur gegaan. Vanaf dat moment ben ik in aanraking gekomen met yoga en is het een soort levensstijl geworden.

De laatste jaren begon er wat te kriebelen. Ik wilde eigenlijk zelf yogales geven. Dus ben ik een opleiding gaan doen die ik vorig jaar heb afgerond. Begin dit jaar ben ik gestart met een eigen yogapraktijk in mijn eigen dorp. Er was namelijk nog niemand die yogales gaf, dus gat in de markt zou je zeggen, hoewel het een klein dorpje is waar ik woon. Maar toch het begin is er en de meeste deelnemers komen niet uit mijn dorp!

Zelf yogales geven doet mij goed en niet alleen aan de buitenkant ook innerlijk gebeurt er veel. Het past zo goed bij mij dat ik het eigenlijk al jaren eerder had moeten doen. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de voordelen van yoga en meditatie. Zelf mediteer ik al weer zo’n 15 jaar. Zo nu en dan heb ik discussies met mensen die er niet in geloven en als argument gebruiken dat het niet wetenschappelijk is bewezen. Daar haal ik mijn schouders over op. Bij mij werkt het en bij veel van mijn cursisten ook.

De onderzoeken die worden gedaan naar de effecten van yoga en meditatie leveren steeds duidelijkere resultaten. Zaterdag 18 juni 2016 besteedde de NRC ook aandacht aan de “helende kracht van yoga“. Dus ik blijf hoopvol dat eens de sceptici, geïnspireerd door positieve wetenschappelijke berichten, het licht gaan zien en er zelf mee aan de slag gaan. Ondertussen ga ik gewoon door waar ik mee bezig ben.

Zelf weten hoe een wetenschapper er tegenaan kijkt? Bekijk de TED talk van neurowetenschapper Sara Lazar.

 

Geef een reactie

