Alles in de natuur heeft zijn eigen tijd

Onlangs vonden wij in onze schuur een doosje mooie tomaten. Wij vermoedden dat ze van een vriend van ons waren die bij ons zijn boot heeft staan om eraan te klussen. Omdat de tomaten overrijp waren en we hem een aantal dagen niet gezien hadden hebben we ze maar opgegeten. Zonde om ze te laten beschimmelen. Ze waren erg lekker.

Zomaatzaden aan het vergisten.

Tomaatzaden aan het vergisten.

Toen hij zich weer liet zien vroegen we of de tomaten van hem waren. “Inderdaad”, zei hij. Nou over een tijdje hebben wij tomaten uit eigen kas en krijg je wel een doosje terug. “Dat is goed”, zei hij en vervolgde: “Je hebt toch wel de zaden van de tomaten geoogst?” Een beetje overrompeld moest ik bekennen, dat ik dat niet had gedaan. Ik legde hem uit dat ik alleen zaad gebruik waarvan ik de herkomst weet en dat wist ik niet van zijn tomaten. “Dat had je rustig kunnen doen”, zei hij, “want ze waren biologisch van de natuurwinkel.”

Onlangs is hij verhuisd en samen met zijn vriendin is hij flink aan het moestuinieren geslagen. Tomaten staan ook hoog op zijn lijstje om te kweken. De week erop kwam hij weer met een tomaat van de natuurwinkel. Of ik die zaden voor hem wilde oogsten. Natuurlijk wil ik dat. Dus nu staat er bij mij in de vensterbank een potje met de zaden uit zijn tomaat te vergisten. Gisteren was hij er weer met de vraag of ik de zaden al geoogst had. “Jazeker” zei ik en ik liet hem het potje met zaden zien die staan te vergisten. Aan de kleur kun je zien dat het om rode tomaten gaat. “Maar het duurt nog even voordat ze te gebruiken zijn, ging ik verder, want niet eerder dan het volgende zaaiseizoen, begin volgend jaar kan je aan de slag. Tomaten kan je zaaien van maart tot half april.”

Ietwat teleurgesteld moest hij toegeven dat alles in de natuur zijn tijd nodig heeft. Maar volgend jaar kan hij zijn eigen tomaten kweken, dat weet ik zeker! Het is fijn om vrienden te hebben die op hetzelfde spoor zitten wat voeding en de natuur betreft. En over een aantal weken hebben wij tomaten genoeg om uit te delen. Ik heb drie soorten sherrytomaten in de kweek (rode, gele en zwarte) en ik heb trostomaten, gewone tomaten en pomodori tomaten. De sherrytomaten zijn al bijna rijp, ik kijk er nu al naar uit.

Wil je weten hoe je precies de zaden van de tomaten moet oogsten lees dan mijn eerdere blogje daarover.

 

2 thoughts on “Alles in de natuur heeft zijn eigen tijd

  1. Hoi Jolanda, Wat een interessant blog heb je! Ik ga even verder klikken voor de tomaten. Maar ik wilde ook nog zeggen wat betreft je andere blog, wat stoer dat je nu zelf yoga les kunt geven zeg! Ik kwam op je blog terecht omdat iemand via twitter mij liet weten hoe slecht een houtkachel wel niet voor me is. Dus ik googlen..kwam ik op een ouder blog van jou terecht. Ik denk ook dat het wel meevalt zolang we goed droog hout gebruiken en ventileren en waterbakjes of een ketel erop zetten vd luchtvochtigheid etc. Nouja, dat was hem even. Ik heb zelf ook een blog..misschien vind je het leuk ook eens bij mij te komen neuzen, je bent er welkom. Nog een fijne avond en vriendelijke groet, Mijntje.

    • Dank je voor je reactie, Mijntje.

      Tja de houtkachel heeft al heel wat ‘stof’ doen opwaaien.
      Om de discussie transparant te houden laat ik ook alle argumenten toe.
      In mijn zoektocht naar een duurzaam leven loop ik dagelijks tegen zaken aan die ik ook niet zomaar kan oplossen.
      Ik voel mij niet schuldig als ik niet aan de allerhoogste eisen kan voldoen. Ik doe mijn best zoals zoveel anderen. Soms is het zoeken naar de balans tussen twee ‘kwaden’. Het gaat om de positieve intentie.

      Dank voor je compliment t.a.v. mijn blogs.
      Ik ga jouw blog bekijken.

      Hartelijke groet,
      Jolanda

Geef een reactie

