Slakken bestrijden met knoflook en borstels

Ieder jaar zijn er meer slakken dan het jaar ervoor en is de slakkenplaag erger. Ik ben ervan overtuigd dat de klimaatverandering hier een belangrijke oorzaak van is. De laatste jaren is het gewoon niet leuk meer om te moestuinieren. Sinds vorige week staan de pompoenplanten in de wei en weer ben ik de wanhoop nabij en is er geen houden aan. Ik kan wel janken. Binnen een dag waren alle planten aangevreten. Een aantal planten zijn al definitief verloren gegaan omdat het steeltje bij de grond is doorgeknaagd.

Door slakken gehavende pompoenplant, bij het steeltje afgevreten.

Door slakken gehavende pompoenplant, steeltje bij de grond afgevreten.

Om de resterende planten te redden ben ik iedere avond zeker twee uur bezig met slakken rapen. Het in mijn ogen enige echt realistische middel, althans voor een paar uurtjes, maar uitermate intensief. Al van alles heb ik geprobeerd maar niets is afdoende.

Drie jaar geleden vertelde iemand mij dat afrikaantjes een afdoende middel zijn tegen slakken. Dus kweekte ik ruim 300 afrikaantjes om rond de moestuin te zetten. Maar wat was het geval: slakken zijn juist dol op afrikaantjes. Had ik het verkeerd begrepen? Vast wel. De afrikaantjes dienen als afleidingsmanoeuvre. Maar toch hield dit de slakken niet tegen, want binnen no time weg afrikaantjes en moest de rest eraan geloven!

Het jaar erop kwam de tip om nematoden te kweken. Dit zijn kleine aaltjes die in de grond leven en de slakken te lijf gaan. Dus aan de slag ermee. Nou ik weet niet hoe de Engelse tuinder Mark Abbott-Compton, die met de tip kwam, het voor elkaar kreeg, maar na een paar dagen op kweek waren alle slakken dood. Echt geholpen heeft het niet. Dan zijn er ook nog de Indische Loopeenden die dol zijn op slakken. Maar als ik zie hoe klein sommige slakken zijn dan zie ik het er niet van komen dat die eenden met hun relatief grove snavels die uitermate destructieve minuscule slakjes kunnen opeten.

Afgelopen week kreeg ik een artikel onder ogen over het bestrijden van slakken met behulp van knoflookwater. Natuurlijk probeer ik alles uit dus ook nu weer. Neem per liter water 2 hele knoflookbollen. Fijn pletten en koken. Afgieten door een zeef, af laten koelen en sproeien maar. Ik moet toegeven het bereiden was geen straf, het rook heerlijk in huis. Een paar eetlepels knoflookwater per liter water moest afdoende zijn om de slakken weg te houden. De dag nadat de pompoenplanten de wei in waren gegaan heb ik ze een flinke klets water met knoflook gegeven. Helaas tevergeefs. De volgende morgen nog net zoveel schade.

Slakkenborstel

Slakkenborstel

De volgende tip die ik kreeg is het plaatsen van borstels met plastic haren, daar kan de slak lastig overheen. Maar ja hoe werkt dat met een flink stuk grond? En daarnaast de slakken komen niet zo zeer van de naastgelegen percelen maar zitten gewoon in de grond, net als wormen en andere insecten. Dus moet ik soms mijn hele land ondergraven met een bed van borstels? Ondoenlijk. Leuk meegedacht maar niet haalbaar, hooguit op een balkon of voor de bakken met hosta.

Is dit het nu allemaal waard? Moet ik zo wel doorgaan met eigen groente en pompoenen kweken? Niets lijkt te helpen. Ieder jaar zeg ik tegen mijn gezin: “Volgend jaar geen moestuin en geen pompoenen.” Mijn kinderen blij, want die eten liever voedsel uit de supermarkt. Maar ieder jaar weer, ergens midden in de winter, begint er wat te kriebelen en lijkt alle ontbering van het moestuinieren vergeten en begint het zaaiproces opnieuw.

 

Op de volgende site kwam ik de slakkenborstels tegen, voor wie het wil uitproberen. Een set van 5 borstels van 1 meter kost € 9,95. Grof rekensommetje voor onze tuin: 400 m rondom de tuin = ca. € 800,- = veel te veel geld.

6 thoughts on “Slakken bestrijden met knoflook en borstels

  1. Ik gebruik zo groot mogelijk plastic tuinpottoen. Ik knip ca. 7 cm van de rand af met een schaar. De bovenrand smeer ik in met vaseline. De pompoen planten kweek ik voor in potten tot ze groot zijn; de pompoen planten binnen de plastic rand van de plastic pot ingesmeerd met vaseline. Het houd de slakken een tijdje tegen tot de plant groot genoeg is dat het wat kan hebben. Soms werkt het soms niet. Maar ik heb goede resultaten ermee. Soms gaat het mis omdat het hard gaat regenen en er komt ruimte vrij onder de rant of het wordt heel warm waardoor de vaseline opdroogt. Het blijft moeilijk, zeker als je een rij sla plantjes hebt, dan is het eigenlijk niet te doen om elk plantje met een plastic rand te beschermen. Als de pompoen plant aardig gegroeid is laat ik de rand zakken in de aarde en gebruik ik de rand weer volgend jaar.

  2. Hallo Gerard,
    Na een regenbui zijn alle slakkenkorrels opgelost.
    Eco-slakkenkorrels helpen sowieso niet. En andere slakkenkorrels wil ik niet gebruiken. Niet alleen de slakken worden gedood ook de andere insecten en de vogels die de slakken weer eten.
    En ik kweek alles biologisch-dynamisch dan kan je geen gif gebruiken. Net als RoundUp komt er geen gif binnen.
    Ik blijf zoeken naar een milieuvriendelijke oplossing.
    Groet, Jolanda

  3. Dank je, Janet, voor de tip.
    Ik zal het eens uitproberen op kleinere schaal.
    Maar toch gaat dat bij ons waarschijnlijk niet echt werken, ik heb ca. 100 planten staan.
    Groet, Jolanda

  4. Fijn bericht met veel informatie en ervaring. Dit is mijn tweede jaar van het proberen een moestuin te maken, en alles is opgevreten door de slakken. Echt niet leuk.
    Mijn moestuintje is klein genoeg om die borstels te proberen. Dat wordt dan voor volgend jaar, want het is volledig naar de maan, alles. Bedankt voor al je info!

Geef een reactie

