Sap van vlierbloesem

Het is begin juni en de vlierbloesem loopt al weer op zijn einde. Ik moet dus snel zijn om nog vlierbloesemsiroop te maken. Steeds vaker zie ik in allerlei bladen vlierbloesemdrankjes die mooi helder en licht van kleur zijn. Mijn eigen vlierbloesemsiroop is donker van kleur. Wel heel lekker maar beslist niet helder.

De lichte en de donkere vlierbloesemsiroop

De lichte en de donkere vlierbloesemsiroop

Mijn kinderen vinden vlierbloesemsiroop niets. Verzot als ze zijn op zoetigheid, maar vlierbloesem van eigen hand moeten ze niet. Nee de voorkeur gaat uit naar de siroop uit de winkel of liever gezegd uit de fabriek. Als je een glas ijstheesiroop naast mijn vlierbloesemsiroop zet zie je geen verschil. Hooguit een beetje smaakverschil.

Gelukkig vind ik mijn eigen vlierbloesemsiroop erg lekker. Vooral bij warm weer. Dan maak ik een kan, niet te zoet, met ijsblokken voor kant-en-klaar gebruik uit de koelkast. Heerlijk. De siroop is ook lekker als dessert over een beetje ijs. Of ’s morgens een klein scheutje door de kwark met muesli.

Maar ik wil ook van die mooie heldere sap van vlierbloesem. Dus ben ik dit weekend toch maar een keer aan de slag gegaan met geraffineerde kristalsuiker, hoewel dat eigenlijk mijn huis niet in komt. Ik gebruik eigenlijk alleen maar ruwe rietsuiker. Deze suiker heeft minder bewerkingen ondergaan dan de witte geraffineerde suiker, waardoor het iets minder slecht is. Maar het is en blijft suiker dus mag maar met mate ingenomen worden voor een gezonde levensstijl.

Het resultaat is schitterend! Ook ik heb nu mooie lichte en heldere sap van vlierbloesem. Ik heb wel wat minder suiker toegevoegd per liter water. Hij is er niet minder zoet om. De smaak verschilt ook niet met de donkeren. Tot mijn grote verbazing zei mijn jongste zoon vandaag: “O, mam, deze vlierbloesemsiroop vind ik wel lekker!” Het oog wil ook wat, dat is duidelijk.

Wil je weten hoe ik de vlierbloesemsiroop heb gemaakt kijk dan op mijn eerdere blogje. Ik heb alleen 1kg suiker per liter water gebruikt in plaats van 1,2kg.

 

Geef een reactie

