Hoeveel schepjes suiker eet jij per dag?

Geschokt was ik na de uitspraak van de Gezondheidsraad dat er in sinaasappelsap net zo veel suiker zit als in cola. Na het bekijken van het programma ‘Broodje gezond’ op 24 mei 2016 ben ik echt overtuigd. Hoe gezond het ook lijkt sinaasappelen bevatten van nature behoorlijk wat suiker. Je kunt beter een sinaasappel eten dan een glas geperste sinaasappel drinken.

sinaasappelsapBij het eten van een sinaasappel ben je eerder verzadigd omdat het meer werk is – je moet het kauwen en de vezels doorslikken – en het vult meer. Terwijl een glaasje sap, dat meestal uit meer sinaasappelen bestaat, lekker makkelijk wegspoelt. Maar nog belangrijker is dat bij het eten van een sinaasappel de suiker veel langzamer en gelijkmatiger in je bloed terecht komt dan wanneer je in een keer een glas sap achterover slaat waardoor een suikerpiek ontstaat. Hierdoor heb je sneller weer behoefte aan suiker. Ook krijg je meer honger en dorst van zoetigheden wat leidt tot de conclusie dat suiker verslavend is.

Teveel suikerinname heeft niet alleen overgewicht tot gevolg maar verhoogt de kans op lever- en hartproblemen alsook de kans op het krijgen van diabetes. De BBC documentaire ‘The truth about sugar’ laat goed zien wat suiker doet met iemand. De testpersoon gaat in de scanner en toont het verslavende effect van suiker in de hersenen. Wij zijn allemaal geprogrammeerd om te eten. Toch wordt niet iedereen dik. De vraag is dus hoe dat kan? Het blijkt dat de ene persoon het verslavende effect van voedsel en in het bijzonder van suiker, beter kan weerstaan dan de ander. Maar ook het bewustzijn over wat gezond is helpt daarbij.

Bewerkt voedsel is het ergste, je weet namelijk niet wat er precies in zit ondanks de etiketten. Kant-en-klaarmaaltijden bevatten een bovenmatige hoeveelheid suiker en zout. Alleen als je zelf je maaltijden bereidt weet je wat er in gaat. Maar dan moet je de pakjes en de zakjes weglaten. Vrijwel ieder sausje bij je maaltijd bevat veel suikers, zoals de tomatenketchup. Zelfs mijn kinderen zijn erdoor verpest. Niet door mij want ik biedt het ze nooit aan, maar helaas in ander huishoudens en bij de fast foodrestaurants is het een standaard ingrediënt.

DiabetesDe voedselproducenten schuiven hun verantwoordelijkheid voor het toevoegen van suiker in hun producten af op de gebruiker. Immers via smaakpanels wordt gekozen wat het lekkerste smaakt en de verpakking geeft aan hoeveel suiker er in een portie of in 100gram verwerkt is. Maar wie leest al die etiketten? Ja zo af en toe misschien, maar daarna is het een kwestie van gewoonte. En wij zijn gauw te overtuigen omdat we denken: “Ach zo’n klein beetje maakt het verschil niet.” of “Ach vandaag moet kunnen, morgen laat ik het weer staan”.

Hoewel slank, met een BMI van rond de 20, ben ik ook geen heilig boontje. Ook ik eet zoetigheden. Als een echte Nederlandse vind ik niets lekkerder dan de dag te beginnen met een boterhammetje met hagelslag. Tussendoor een koekje bij de koffie gaat er ook wel in. En zo nu en dan een beetje honing in mijn thee, zo rond de klok van vier uur wanneer het nog geen etenstijd is, leek mij niet zo’n probleem, maar het blijkt slechter te zijn dan een schepje gewone suiker. Hmm nooit geweten.

Ooit zei iemand tegen mij: “Als ik niet meer mag eten en drinken wat ik lekker vind dan ben ik liever dood. Je moet wel van het leven kunnen genieten.” Maar voor mij is van het leven genieten iets heel anders dan het genot zoeken in voeding en daar ligt al een groot verschil. De leefstijl die je aanneemt bepaalt hoe je je lichaam gebruikt. Ik hou ervan om gezond en slank te zijn dus hou ik rekening met wat ik in mijn mond stop. Is dat discipline? Misschien wel, maar voor mij is dat gewoon.

Tips om van je suikerverslaving af te komen:
• Kook zelf zoveel mogelijk verse producten;
• Drink minder limonade en frisdranken en vervang door water of thee;
• Eet fruit in plaats van slechts de vruchtensap;
• Eet minder (zoete) tussendoortjes;
• En kijk zo nu en dan eens zo’n documentaire om weer even bij de les te komen.

Bekijk hier de BBC documentaire:

 

 

One thought on “Hoeveel schepjes suiker eet jij per dag?

  1. Pingback: Bewerkt voedsel onder vuur – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

