Natuureducatie in de praktijk

Op 12 maart 2016 kregen wij via een subsidietraject van de Provincie Gelderland en de Gemeente Buren ca. 2400 bomen en struiken geleverd voor ons permacultuurproject. Dat is veel in een keer, vooral omdat alles heel snel de grond in moest want anders is het plantseizoen voorbij. Met name voor bomen en struiken die als wortelgoed worden aangepoot is de juiste planttijd belangrijk. Tussen februari en april moet het planten van wortelgoed voltooid zijn. Dus de levering was al op de grens.

De gereedschappenwagen

De gereedschappenwagen

Met man en macht zijn we aan de slag gegaan. Veel hulp kregen we van vrijwilligers na een artikel in de regionale krant. Maar ook via andere wegen hebben wij hulpvragen uitgezet. Mijn goede vriendin Anita doet een opleiding tot tuinarchitect en bracht mij in contact met haar leraar. En hij kwam weer op het idee om een opleidingscentrum te benaderen.

Met een docent van de opleiding Groenvoorziening van het Wellantcollege uit Houten hebben wij ons plan doorgesproken. Vervolgens hebben drie jonge mannen van MBO niveau 3, die hun opleiding moesten afronden met een proeve van bekwaamheid, op basis van onze wensen een plan uitgewerkt. Iedere hovenier in spe moest een groep van 4 mensen van MBO niveau 2 aansturen die daarmee hun praktijkopdracht moesten uitvoeren. Het geheel onder het toeziend oog van docenten.

Op 7 en 8 april 2016 hebben de mannen hun praktijkexamen en praktijkopdracht uitgevoerd. Met zorg werd het plantgoed naar de plaats van bestemming gebracht en vakkundig aangeplant. De laatste hoogstambomen zijn de grond ingegaan en er werden twee meidoornhagen aangelegd. Behendig gingen de mannen om met onze eigen trekker, de motorboor en alle andere hulpmiddelen die je in de groenvoorziening nodig hebt. Aan het eind van de tweede dag zat het grootste deel van het plantgoed in de grond.

Ons project trok beslist de aandacht van het Wellantcollege want op 8 april kwam ook nog een groep studenten van MBO niveau 4 langs om met eigen ogen te ervaren wat de aanleg van een permacultuurlandschap inhoudt. Met veel plezier heb ik ze uitleg gegeven over wat permacultuur inhoudt en ons plan in het bijzonder.

Wij zijn de mannen en het Wellantcollege erg dankbaar dat zij ons hierbij hebben geholpen. Het was een leerzame maar vooral ook een aangename ervaring met het onderwijs op dit gebied.

 

Advertenties

One thought on “Natuureducatie in de praktijk

  1. Pingback: Natter dan nat – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s