En weer ligt glyfosaat onder vuur

Zembla had afgelopen woensdag 24 februari 2016 weer een meesterlijke uitzending. De documentaire was geheel gewijd aan glyfosaat, het onkruidbestrijdingsmiddel van de firma Monanto. Schokkende feiten kwamen boven tafel over de gevolgen van het gif op de mens. De bewijzen dat glyfosaat het DNA van mensen kan veranderen en kanker kan veroorzaken stapelen zich op. Nog schokkender zijn de tegenargumenten van de belanghebbenden. Ik vraag mij af of zij bereid zijn een glaasje glyfosaat te drinken als het toch niet aanwijsbaar gevaarlijk is voor de volksgezondheid.

RoundUp bijna uitverkocht

RoundUp bijna uitverkocht

De volgende dag krijgt de uitzending van Zembla nog meer gewicht als de Duitse media met bewijzen naar buiten komt dat er hoeveelheden glyfosaat in de Duitse bieren zijn aangetroffen. Kom je aan de Duitse bieren dan heb je reuring in de tent. Het Reinheitsgebot is heilig als het om Duits bier gaat. Maar toch nemen de Duitsers geen actie omdat de wetenschap zegt dat je minstens 1000 liter bier gedronken moet hebben voor je er last van krijgt. Het ligt er dus maar aan hoeveel bier je drinkt. Ik laat het voorlopig aan mij voorbij gaan.

Het is niet de eerste keer dat ik in mijn blogje ageer tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen in het algemeen en RoundUp in het bijzonder. Een onkruidverdelger als RoundUp is tot daar aan toe als het maar gebruikt wordt voor plantengroei die je niet wilt hebben. Maar de kwalijke praktijken van bedrijven als Monsanto die gewassen zodanig manipuleren dat ze resistent worden voor glyfosaat, het hoofdbestanddeel van RoundUp, is de omgekeerde wereld. Je ziet wat er van komt.

Is het gek dat als je glyfosaat over gewassen sproeit om onkruid te bestrijden dat tussen de gewassen groeit en dat er dan sporen van het gif op het gewas terecht komen? Nee toch? Een kind kan dat bedenken. Wij zijn groot geworden met bestrijdingsmiddelen. Dat we nog leven is een wonder. Als ik vroeger ergens een appeltje van een boom plukte was de eerste gang naar de kraan om het schoon te wassen alvorens het op te peuzelen. Zelfs al kwamen de appeltjes uit de winkel.

En weer wegen materiële (geldelijke) belangen zwaarder dan de menselijke belangen. Daar word ik altijd diep en diep treurig van. Daarom gebruik ik zelf geen enkel bestrijdingsmiddel om te voorkomen dat het in mijn eigen voedselketen terecht komt. Bij mij mag onkruid gewoon onkruid zijn. En trouwens wat is eigenlijk onkruid? Iets dat nergens toe dient omdat je het niet kunt eten? Ik heb goed nieuws: de meeste gewassen die wij als onkruid bestempelen is door de mens te eten, zoals de brandnetel en zelfs de berenklauw, om maar eens wat te noemen. En anders leven er wel dieren van, die hebben toch ook recht om te bestaan?

Bekijk hier de aflevering van Zembla over glyfosaat.

2 thoughts on “En weer ligt glyfosaat onder vuur

  1. Waar ik nog triester van werd,waren de reakties van mensen uit mijn omgeving over die uitzending. Geen verontrusting. Niet kijken of eigen manier van eten verbeterd kan worden.Wie moeten dan die gifmengers een halt toe roepen?

  2. Ik weet wat je voelt, Izerina!
    Bij mij in de omgeving wordt ook nog veel met RoundUp gewerkt. Mij vinden ze maar een raar mens dat ik daar tegen ben. Ik laat het van mij afglijden anders heb ik geen leven hier op het platteland tussen de ouderwetse boeren.

    Ik ben mede hierom politiek actief geworden. Ik zit in het bestuur van de politieke partij De Groenen (www.degroenen.nl) en wij maken deel uit van de Europese Groenen. Hier alsook in Europa wordt hard gewerkt aan het verbod op glyfosaat. Particulieren mogen het in de meeste gemeenten in Nederland al niet meer gebruiken. Helaas de gemeentes zelf vaak nog wel.
    Ook zijn wij tegen TTIP het transatlantisch handelsverdrag dat Europa en de VS met elkaar proberen te sluiten.

    Jij kunt bijdragen door bij de volgende verkiezingen te stemmen op De Groenen!

    Hartelijke groet,
    Jolanda

Geef een reactie

