Kan je een bevrucht ei eten?

Afgelopen zaterdag was ik de hele dag weggeweest en het was al donker toen ik thuis kwam. Mijn zoon zou de kippen voeren had hij toegezegd. Bij thuiskomst vertelde hij dat er vlak bij het kippenhok een ei lag, weliswaar kapot. “Ja, maar ik heb vanmorgen nog wat eierschalen bij het hok uitgestrooid, dus dat kan kloppen”, zei ik. Omdat het al te donker was kon ik geen ei ontdekken. En daarmee was de zaak afgedaan.

Het eerste (hele) ei

Het eerste (hele) ei

De volgende ochtend kwam mijn man triomfantelijk met een lichtbruin ei aanzetten. “Kijk de kippen hebben een ei gelegd!” zei hij. Bij nadere inspectie vond ik inderdaad dicht bij het hok het kapotte lichtbruine ei, precies zoals mijn zoon gezegd had. Dus toch. En gisteren vond hij in het hok weer een ei, het was nog warm. Ze zijn dus aan het leggen! Leuk hoor.

Mijn man zei gelijk dat die eieren mogelijk bevrucht zijn dus niet eetbaar. Tenslotte hebben twee hennen en vier hanen en is dus de kans daarop groot. Ik heb nooit kippen gehad dus weet eigenlijk niet hoe het zit. Bij de meeste kippenbedrijven lopen natuurlijk geen hanen en leggen de kippen volop eieren voor de consumptie. “Ja, maar jullie hadden toch vroeger ook kippen en hanen die gewoon her en der rondliepen. En die eieren aten jullie toch ook?” opperde ik. Het is duidelijk dat hij in zijn jeugd gewoon eieren gegeten heeft zonder dat dit ooit een issue geweest is. Het zijn juist de gewone alledaagse dingen waar je nooit over na hoeft te denken, die toch heel bijzonder zijn.

Om er zeker van te zijn hoe het nu zit heb ik het kippenboek er op nageslagen en las het volgende:
“Direct na het leggen is er geen waarneembaar verschil tussen een bevrucht en een onbevrucht ei, ook niet wat de smaak betreft. Pas als de hen begint te broeden worden er in het ei bloedvaatjes gevormd en ontstaan op den duur kuikens*.” Het is wel van belang zo snel mogelijk de eieren te rapen en te laten afkoelen, waardoor ze lang houdbaar zijn ( tot twee weken) en de kip geen kans krijgt te gaan broeden. We hebben nu twee kakelverse eitjes van onze Bielefelderhennen, zodra we er vier hebben gaan we ze proeven.

*Bron: Dumonts kleine kippen lexicon – Tobias Pehle & Yara Hackstein; 2e druk 2010, Rebo Productions b.v., Lisse

 

Geef een reactie

