Hooikoorts in december

Net na Sinterklaas begon het gesnotter. Niet vreemd want in een van de wintermaanden is het altijd wel een keer raak met een fikse verkoudheid. Maar deze keer duurde het langer dan een paar dagen en voelde toch anders dan een verkoudheid. Zo nu en dan liepen zelfs de tranen spontaan over mijn wangen, ook op momenten zonder heftige emoties. Maar pas na de berichten in de pers dat alle warmterecords deze maand werden gebroken begon er een lampje te branden. Was het misschien hooikoorts waar ik, zeker in het voorjaar, altijd last van heb?

Hazelaar in bloei

Hazelaar in bloei

Door mijn rondgang door de tuin werd mijn vermoeden bevestigd. Allerlei bomen en struiken, zoals de hazelaar, staan in bloei. Verdorie hoe moet dat nu als de vorst echt toeslaat? Door de aanhoudende hoge temperaturen zijn de sapstromen niet tot stilstand gekomen, waardoor plotselinge temperatuurverlaging ernstige schade kan toebrengen aan bomen en struiken.

Allerlei records zijn deze maand gebroken: de warmste Kerst ooit gemeten en de eerste december waarbij het kwik niet onder het minpunt is gedaald. En voor de tweede keer ooit is de temperatuur op de Noordpool midden in de winter boven de nul. Misschien leuke records voor de weermannen en –vrouwen en goed voor de energiekosten maar ik had liever een witte Kerst gehad. Een Kerst met een rode neus van de kou in plaats van door de hooikoorts. Want wat is er nu fijner dan na een wandeling in de kou lekker opwarmen bij de kachel. Mijn winterjas is de kast nog niet uit geweest.

Winter 2009

Winter 2009

Gelukkig geven hooikoortstabletjes wat verlichting. Maar het vooruitzicht dat ik vanwege de klimaatverandering vaker van dit soort producten gebruik moet maken, om niet de hele dag met rode traanogen en snotterneus rond te hoeven lopen, stemt niet blij. Waar gaat dat heen met de natuur?

“Mam”, zei mijn zoon, “vanaf volgende week wordt het echt winter”. De wens is de vader van de gedachte, schoot het door mijn hoofd. Om vast in de stemming te komen hierbij een foto van 2009 toen sneeuwde het al in november en konden we wekenlang schaatsten.

Geef een reactie

