Pikorde en haantjesgedrag

Sinds begin juli hebben wij zes kippen. We kregen ze als kuikens net uit het ei. Inmiddels zijn ze groot en bleek het om vier hanen en twee hennen te gaan. Hierdoor is onze toom kippen niet in balans. De hanen hebben de overhand en dat is goed te merken. Er is een duidelijke hiërarchie binnen de groep die zich letterlijk manifesteert in een pikorde. Regelmatig moet een kip het ontgelden en dat dat pijnlijk is heb ik zelf ook al ervaren, nadat de opperhaan mij in de hand had gepikt.

Hen en haan

Hen en haan

Na de opperhaan volgen twee iets kleinere hanen die niet veel voor elkaar onderdoen. Dan volgt de kleinste haan, die moet het voortdurend ontgelden. Hij is duidelijk herkenbaar, want hij heeft weinig staart meer over. Een kenmerk binnen de hiërarchie, ze pikken de veren uit elkaars lijf. De kleinste haan pikt de grootste hen die vervolgens haar zuster weer te grazen neemt. Het is zowel vermakelijk als zielig om te zien.

Het is niet vreemd dat menselijke trekken wordt uitgedrukt in dierengedrag. In menig mannelijke collega waarmee ik heb samengewerkt herken ik het hanengedrag. In confrontatie steken ze de borst vooruit en springen tegen elkaar op. Wie de ander in de weg loopt wordt flink afgestraft. In het gekraai gaat het al niet veel anders, de opperhaan is de grootste kraaier. En uiteraard eet hij als eerste en ook het meeste. Zie ik hierin ook het grote graaien van bepaalde topbazen?

De nieuwsgierige hen

De nieuwsgierige hen

Het is voor een feministe als ik niet gemakkelijk aan te zien dat de hennen onderaan staan in de pikorde. Wat ik in ze bewonder is dat ze vaak hun eigen gang gaan en zich niets van de hanen aantrekken. Vooral de hen helemaal onder aan de pikorde gaat er vaak alleen op uit. Ook zijn ze heel nieuwsgierig en om de drommel niet bang. Bij het maken van foto’s komen de hennen vaak als eerste naar mij toe (zie de foto). Omdat de dames lichter en daardoor betere vliegers zijn dan de zwaardere hanen zoeken, ze het vaak hogerop. Voor mij de ideale gelegenheid om de dames apart te voeren. Tenslotte zijn zij voor ons het meest waardevol omdat ze eieren gaan leggen. Dat is dan weer gerechtigheid ten opzichte van de hanen!

Geef een reactie

