Wat hebben kippen en dinosauriërs met elkaar gemeen?

Afgelopen week las ik in een artikel dat de kip afstamt van de Tyrannosaurus Rex, ook wel T-Rex genoemd. Een van de meest agressieve dinosauriërs die ooit heeft geleefd en die steevast voorkomt in een film over dinosauriërs. In eerste instantie kon ik mij wel vinden in die gedachte. Onze Bielefelder hanen worden namelijk met de dag agressiever, niet alleen naar elkaar maar ook naar mij.

Bielefelder haan met hen

Bielefelder haan met hen

Een van de hanen heeft het voortdurend op mijn blauwe klompen voorzien en zodra ik langsloop grijpt hij er naar en hangt vervolgens in mijn broekspijp. Een van de andere hanen vindt het niet fijn als ik de etensbak kom ophalen, terwijl ik deze alleen kom halen om te vullen. De eerste keer dat hij mij pikte had ik het bloed in mijn hand staan, dus doe ik sindsdien handschoenen aan. Hierbij doemt het gezegde op “Don’t bite the hand that feeds you”, maar dat is een wijsheid die blijkbaar aan hem voorbij is gegaan. Na het lezen van het artikel bekeek ik de kippen met geheel andere ogen.

Dus een mooie aanleiding om een blogje te schrijven over het feit dat de kip afstamt van de T-Rex. Maar voordat ik iets opschrijf wil ik het wel graag zeker weten. En wat blijkt: het is helemaal niet het geval. Een kort onderzoekje op internet leidde de kip niet terug tot de dinosauriërs maar tot het geslacht van de Bankivahoen, een hoender oftewel een vogel. Ze hebben wel een gezamenlijke voorouder, maar de kip stamt niet rechtstreeks van de agressieve dino af.

Dat de kippen van vogels afstammen klinkt een stuk aannemelijker. De hennen kunnen inderdaad aardig vliegen. De hanen daarentegen zijn te log en te zwaar om te vliegen. Gelukkig maar want de overdaad aan hanen doet de hennen geen goed dus zoeken de dames het geregeld hogerop. De ideale situatie is natuurlijk 1 haan bij meerdere hennen, dus gaan we binnenkort op zoek naar hennen in ruil voor een haan. Mocht je iemand weten die raszuivere Bielefelders wil ruilen of (ver)kopen dan houden we ons aanbevolen.

Geef een reactie

