Dijkverzwaring langs de Lek

Toen ik mijn man leerde kennen werd volop gewerkt aan het verstevigen van de dijken langs de Lek. Hij had in 1995 de evacuatie meegemaakt van het Rivierenlandgebied omdat het water bijna de winterdijk over liep. Het was mij toentertijd niet ontgaan maar wat de echte gevolgen waren voor de mensen in het gebied wist ik niet omdat ik er zelf niet woonde. Hoe dat voor de bewoners was leerde ik van hem. Zijn ouders moesten hun boerderij, inclusief de dieren, volledig ontruimen. De plek waar wij nu wonen. Hij heeft aan den lijve ondervonden wat klimaatverandering betekent.

Hoog water Rivierenland 1995 (foto: Jan Bouwhuis)

Hoog water Rivierenland 1995 (foto: Jan Bouwhuis)

Nog altijd zijn er mensen die de klimaatverandering betwisten. Zij houden ons voor dat het klimaat juist richting een ijstijd gaat in plaats van dat de aarde opwarmt. Gelukkig is dit maar een kleine groep, maar helaas wel een groep die heel veel lawaai maakt. Een groeiende groep mensen is overtuigd dat ze iets moeten doen voordat het klimaat op aarde onleefbaar wordt. Voor ons zal dat nog wel meevallen, maar onze kinderen en kleinkinderen zullen de nadelige gevolgen ervan ondervinden. En dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Daarom blijf ik aandacht vragen voor het onderwerp.

Sinds ik zelf in de Betuwe woon zie ik ieder jaar dat het klimaat veranderd. Als je in de stad woont valt dat veel minder op. Het weer wordt ieder jaar grilliger en de seizoenen onvoorspelbaarder. De beleidsmakers zijn ook steeds meer overtuigd, maar toch gaat het terugdringen van de temperatuur op aarde maar heel erg langzaam. De resultaten van de klimaattop in Parijs 2015 spreken van ‘historisch’ en ‘optimistisch’. De opwarming van de aarde moet worden beperkt en mag aan het begin van de volgende eeuw niet meer bedragen dan 2°C, gestreefd wordt naar slechts 1,5°C, ten opzicht van het niveau van voor de opkomst van de industrie. Dat betekent nogal wat.

Het is al weer meer dan 20 jaar geleden dat het Rivierenland gebied moest worden ontruimd. Zelf hoop ik dat nooit mee te maken. Om te voorkomen dat we weer in dezelfde situatie komen wordt momenteel opnieuw aan de dijken gewerkt. Een enorme operatie. Hoe dat eruit ziet zie je op onderstaand filmpje dat met een drone is gemaakt.

2 thoughts on “Dijkverzwaring langs de Lek

    • Heel herkenbaar Kees,
      Ik zie foto’s die vergelijkbaar zijn met wat hier in de buurt aan de hand was.
      Ik had toentertijd een collega in Wamel, net een nieuw huis betrokken, die moest ook evacueren.
      Groet, Jolanda

Geef een reactie

