De nieuwe Schijf van Vijf

Op de markt was het ’t gesprek van de dag: de nieuwe Schijf van Vijf die door de Gezondheidsraad op 4 november 2015 is uitgebracht. De notenman wist niet wat hem overkwam, zijn omzet steeg al de dag na de bekendmaking dat we wat meer noten aan ons voedingspatroon zouden moeten toevoegen. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat wij Nederlanders toch wel een heel volgzaam landje zijn. De notenman nam het relativerend op: “Ach nu is het even een hype, maar dat stabiliseert zich vanzelf. En dan blijven mijn vaste klanten gewoon over.”

Schijf van Vijf Veganistisch

Schijf van Vijf Veganistisch

Nadat in oktober bekend gemaakt werd door de Wereldhandelsorganisatie (WHO) dat worst en vooral rood vlees kankerverwekkend zijn stond vleeslobby en de agrarische sector op hun achterste benen. Daar ging de handel. Zij verdedigden zich door te melden dat je dagelijks wel heel veel vlees moet eten om dezelfde risicofactor op kanker te hebben als rokers.

Nu weten wij al jaren dat minder vlees eten niet alleen goed is voor het milieu maar ook de gezondheid ten goede komt. Nooit meer last van verstopte darmen of buikloop in ons gezin. Als ik nu wel eens vlees eet (niet iedereen houdt rekening met mijn eetpatroon dus komt het wel eens voor) dan moet ik zeker niet teveel eten, want dan heb ik er dagen last van. Vlees verteert veel langzamer en blijft veel langer in de darmen, vandaar dat vooral darmkanker bij vleeseters voorkomt.

Vorig jaar heb ik eens uitgerekend hoeveel vlees wij eten. Wij kwamen met ons complete gezin van 4 personen uit op 350 gram per maand! Ik denk dat het nieuws over vlees minder snel gevolgen heeft voor ons eetpatroon en daardoor voor de vleessector. Het betekent namelijk een behoorlijke omschakeling. Vlees vervangen is iets waar je toch even aan moet wennen en mee om moet leren gaan. Een extra zakje noten inslaan is wat dat betreft minder heftig.

Tip: Vervang vlees door het eten van pompoen, daarin zitten alle benodigde vervangende mineralen en vitaminen.

Alle soorten en maten

Pompoenen

Natuurlijk hebben de voedingsmiddelen groente en fruit nog altijd een belangrijke plaats in ons voedingspatroon. Maar ook volkorenproducten, gebruik van weinig zout en suiker en liever geen alcohol. Maar de algehele boodschap is dat we meer de Mediterrane keuken zouden moeten gaan volgen omdat dat beter is voor onze gezondheid, vooral op de langere termijn. De Mediterrane keuken kenmerkt zich door soberheid en eenvoud, maar is wel zeer divers. Dit betekent vooral weinig bewerkt voedsel en meer gebruik van (olijf)olie en onverzadigde in plaats van verzadigde vetten.

Meer weten over de inhoud van de Schijf van Vijf kan je lezen op de site van het Voedingscentrum. Kijk voor de aardigheid eens op de veganistische Schijf van Vijf (zie plaatje).

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s