Kippen en pompoenen

Kippen zijn alleseters. Daar heb ik nog weinig ervaring mee maar ik begin in te zien wat er mee bedoeld wordt. Kippen en pompoenen gaat niet echt samen, althans in mijn optiek. In deze tijd van het jaar wanneer de pompoenen rijp zijn stal ik ze gezellig uit naast het huis. Ik moet toch laten zien wat ik te koop heb. Maar na een paar dagen blijkt dat de kippen de pompoenen ook wel erg leuk vinden, of liever gezegd ‘lekker’.

WP_003483Mijn zoon kwam mij waarschuwen: “Mam, weet je dat de kippen aan je pompoenen eten?” “Nee, toch?” bracht ik uit, “Heb je dat wel goed gezien dan?” “Ja, echt waar, ga zelf maar kijken er zitten gaten in!” benadrukte hij. Potjandorie, het zal toch niet. Dus ging ik op onderzoek uit om met eigen ogen te constateren dat hij gelijk had. Daar gaat mijn handel. Een hele serie pompoenen onverkoopbaar!

Om de schade te beperken hebben wij de overige pompoenen voor de veiligheid maar wat hoger gelegd. Een oud kastje uit de schuur doet nu dienst als uitstalling voor de pompoenen. Een pompoen had al zo’n groot gat, geen redden meer aan, dus die heb ik maar naast het kippenhok gelegd. Binnen een uur was het gat dubbel zo groot en konden ze bij de pompoenpitten.

Bij ons aan de overkant staat maïs en zo nu en dan vind ik een half aangevreten maïskolf in de berm. Waarschijnlijk door de vogels meegenomen, een ander dier kan ik niet bedenken. De eerste keer legde ik de kolf in de kippenren waarop mijn man zei: “Dat is toch veel te hard voor de kippen.” Tja wellicht, maar het is het proberen waard, tenslotte zitten er ook stukjes maïs in het voer. Nou binnen een mum van tijd hadden ze de maïskolf soldaat gemaakt en lag er alleen nog het hart van de kolf.

Ik verheug mij nu al op de eieren die ze gaan leggen. Ik hoop dat ze lekker smaken. Betere kwaliteit eieren zijn er volgens mij niet. Ze scharrelen de hele dag en krijgen daarnaast nog een diversiteit aan voer van topkwaliteit. We gaan het zien. Het is nu wachten op het eerste ei dat al na ca. 4 maanden gelegd kan gaan worden.

 

Geef een reactie

