Walnoten in trek

Net als alle oogst uit de moestuin hebben we ook veel minder walnoten dan anders. Normaal gesproken moeten wij rond deze tijd van het jaar vroeg in de ochtend en tegen de avond de walnoten rapen op de oprit omdat ze anders door de auto worden kapot gereden. Maar tot op heden heb ik nog weinig geraapt, hoewel ik in de wijde omtrek al een paar weken mensen walnoten zie rapen.

Hazelnoten en walnoten

Hazelnoten en walnoten

Mijn zwager kwam met het verhaal dat bij hem in de buurt hordes mensen de walnotenbomen leegplukken. Op zich niet vreemd dat doen ze altijd ook bij ons in de buurt. Zij weten de natuur nog op waarde te schatten, denk ik dan iedere keer. Maar minder leuk is dat ze zelfs privétuinen inlopen om de walnoten te rapen. De buurvrouw van mijn zwager had een vrouw aangesproken op het feit dat ze op privéterrein was en ze had een grote mond terug gekregen. Perplex was ze.

In de lokale krant stond zelfs een artikel over het walnoten rapen. De plukkers gaan namelijk steeds grover te werk en vernielen daarbij bomen. Rapen mag maar de bomen met stokken bewerken niet. Zelf was mij ook al opgevallen dat mensen in bermen walnoten rapen van bomen uit privétuinen. Op zich is dat wettelijk toegestaan, maar toch vind ik het een beetje raar. Er staan hier in de gemeente heel veel bomen van en op grond van de gemeente waar geplukt en geraapt kan worden. Moet je dan ook nog bij privégrond rapen? Een naïeve gedachte natuurlijk want gratis is tenslotte gratis.

De opmerking van mijn zwager zette mij aan het denken. Onze walnotenboom aan de weg heeft tot nu toe weinig walnoten opgeleverd. Ik dacht dat er weinig oogst was dit jaar. Maar niets is minder waar onze andere walnotenboom die niet aan de weg staat en iets meer beschut geeft inderdaad veel en vooral grote noten. Er kwam gisteren zelfs een knoeperd van een walnoot door de ruit van de kas heen zetten, met ruitbreuk tot gevolg. Moet ik nu concluderen dat onze noten aan de weg ook geraapt en geplukt worden tot op ons privéterrein? Het lijkt erop. Niet leuk om dat te moeten constateren.

2 thoughts on “Walnoten in trek

  1. Ik heb de indruk dat het rapen hier weer in trek is omdat de prijzen in de winkel hoog zijn. Ik heb hier jaren gekent dan niemand de moeite deed om zich te bukken, nu moet je er vrij snel bij zijn. Ik heb dezelfde tendens gezien bij de bramen en frambozen. Mensen blijven rare wezentjes, wanneer iets duur is, dan wil iedereen ze.

Geef een reactie

