Het bereiden van spaghettipompoen

Wat een succes deze voor mij nieuwe pompoen!

Ieder jaar probeer ik een nieuw soort pompoen uit. Vorig jaar vroeg iemand naar spaghettipompoen. Ik had er wel eens van gehoord, maar nooit gegeten. Ook mijn leverancier van biologische zaden had er geen in het assortiment, dus had ik er nog niet mee geëxperimenteerd. Maar op de ruilbeurs in februari op landgoed Kraaybeekerhof kwam ik de zaden tegen. De spaghettipompoen heeft wat weg van de Butternut, of flespompoen, maar zijn meer ovaal van vorm.

WP_003394

Spaghettipompoen met Uchiki Kuri

Het grote voordeel van de spaghettipompoen is dat het vruchtvlees uit slierten bestaat waardoor je gerechten kunt maken die vergelijkbaar zijn met de gewone spaghetti. Dat scheelt als je geen deegwaren wilt eten en het past daarmee in een koolhydraatarm dieet (brood, pasta, aardappelen, rijst). Deze pompoen voegt hierin echt iets toe want het bevat veel mineralen en vitaminen. De spaghetti van de pompoen is heel neutraal van smaak en daardoor een gezond en mooi alternatief voor de gewone spaghetti.

Zoals alle pompoenen waren ook deze spaghettipompoenen vrij laat rijp dit jaar. Ze moeten echt mooi crèmekleurig zijn net als de Butternut. Gisteren was het zover en ging ik er mee aan de slag. Op internet is voldoende te vinden over het bereiden van pompoenen dus daar doe ik altijd mijn inspiratie op. Ook voor de spaghettipompoen kwam ik diverse recepten tegen. Ik heb de pompoen in de oven bereid volgens onderstaande wijze en gecombineerd met gekookte rode biet en een roerbakgerecht met ingrediënten uit eigen tuin.

Spaghettipompoen bereiden:
Verwarm de oven voor op 190°C. Snij van de boven- en de onderkant van de pompoen een klein stukje af. Snij de pompoen daarna een keer in de lengte door, dit is het lastigste werk. Verwijder de pitten. Leg de beide helften met de binnenkant naar beneden in een ovenschaal. Voeg een cm water toe en zet ze 20 min in de oven.
Haal vervolgens de schaal uit de oven en schraap de binnenkant van de pompoen voorzichtig met een vork los waardoor de draden loskomen. Serveer met crème fraîche en voeg zout en peper toe naar smaak. Proef vooral zo neutraal mogelijk zodat je weet wat voor smaak de spaghettipompoen heeft.

Overige ingrediënten:
Bak in de olijfolie een grote ui glazig, voeg daarbij in blokken gesneden courgette, een aubergine in stukken gesneden, een gele puntpaprika, wat verse tijm en wat peper en zout naar smaak. Roerbak dit tot het gaar is en serveer erbij. De rode biet had ik al eerder gekookt en hoefde alleen te worden verwarmd. Dit is maar een voorbeeld van een gerecht, ik wilde het zo neutraal mogelijk houden om te ervaren wat de spaghettipompoen doet.

Wij zijn razend enthousiast, de hit van het jaar. Deze pompoen houden we er zeker in. Dus vanaf nu wordt het flink experimenteren. Eet smakelijk.

Op de volgende site kwam ik nog een filmpje tegen over de bereiding van spaghettipompoen.

Geef een reactie

