De moederkloek

De kuikens zijn geen kuikens meer. Onze katten, die aanvankelijk de kuikens in sluipgang benaderden omdat ze er als smakelijke hapjes uitzagen, hebben inmiddels een heilig ontzag voor de kippen. Niet alleen zijn de kippen nu groter dan de katten, maar ze zijn ook nog eens met z’n zessen! En pikken dat ze kunnen….. dat heb ik inmiddels zelf al ervaren.

DSC07623Ze zijn wel heel vertederend. ’s Morgens vroeg laten we ze even een uurtje loslopen. Op hoge poten stuiven ze door de tuin op zoek naar lekkere hapjes. Dat is gelijk ook voor mij het moment om in alle vroegte even door de tuin te lopen om te zien hoe de moestuin erbij ligt. Het moment ook om wat ongewenst onkruid te verwijderen, de kas water te geven en eventueel wat te oogsten.

De kippen beschouwen mij als moederkloek, met dat verschil dat ik niet bovenop ze gaat zitten natuurlijk. Als ik in de tuin zit te wroeten om onkruid weg te halen doen ze mij gelijk na. Ook drentelen ze bij mij in de buurt want zodra ik de grond beroer komt er altijd wel een worm tevoorschijn. Een smakelijk hapje voor de kippen. Tot mijn grote genoegen zijn ze ook dol op slakken. Vorige week was ik wat minder blij want toen had een van de hanen een pad te pakken. Net als de kippen zijn padden ook dol op slakken, die willen we dus niet kwijt. Maar ja, de natuur hou je niet tegen.

Inmiddels is de ren klaar en hebben de kippen overdag meer bewegingsruimte. Het is een waar kunstwerk geworden. Mijn man is dol op werken met hout dus op de bouw van een nachthok en ren kon hij zich helemaal uitleven. Het komende weekend hoopt hij het nachthok ook klaar te hebben, dan hebben ze ook ’s nachts meer ruimte.

Na een uurtje rennen en graven in de tuin lok ik ze met voer naar de ren. Het is zo koddig om te zien als ik met het voer aan kom lopen komen ze op een drafje op mij af, ik kan zo de hele tuin door wandelen met een koppel kippen achter mij aan. Ik moet dan weer denken aan ons laatste bezoek aan de Efteling waar een ludiek uitgedost stel door het park heen marcheerden met een koppel ganzen die op commando stil hielden. Zo ziet het er bij mij ook uit. Waar ik ga gaan zij en waar ik stil sta staan ze ook stil. Ik voel mij dan echt moeder van zes!

 

Geef een reactie

