Tomatenzaden winnen

Wat is er nu mooier dan van je eigen oogst de zaden overhouden voor het volgende jaar? Je weet dan immers wat je kan verwachten. Toch is dat niet altijd even makkelijk. Van niet alle gewassen zijn de zaden even gemakkelijk te oogsten.

WP_003239Ieder jaar kweek ik tomaten. Ik ben ooit begonnen door zaden te winnen van een gekochte tomaat. Dat werkte totaal niet. Ik dacht dat het aan mij lag dus vanaf dat moment ben ik tomatenzaden gaan kopen. Pas later kwam ik er achter dat het om twee redenen niet lukte. Enerzijds omdat de tomaten uit de winkel vaak om F1-hybride soorten gaat. Maar anderzijds omdat het zaad oogsten van tomaten om extra aandacht vraagt. De tomatenzaden hebben namelijk een beschermlaagje dat ze tegen schimmels en ziekten beschermt, die moet je eerst verwijderen alvorens te drogen en te bewaren.

Het zaad van deze F1-hybride soorten zijn speciaal door de kweker ontwikkeld en meestal niet te gebruiken om zelf mee te kweken. Dat doen ze om twee redenen. Ten eerste om alle kiemkracht naar de vrucht te brengen in plaats van naar de zaden, zodat een volle goed verkoopbare vrucht ontstaat. Maar daarnaast ook om het eigen ras te beschermen, doordat het geen vruchtbaar zaad oplevert. Denk ook maar aan de pitloze druiven.

Via tips van andere moetuinierders en kwekers ben ik er achter gekomen hoe het wel moet. Er zijn twee methoden voor het oogsten van zaden van een tomaat:
1. Het vergisten van de zaden;
2. Via het drogen in zand.

Vergisten
Om de kiemkracht te bevorderen is het aan te raden om de zaden te vergisten. Dit doe je als volgt:
• Neem rijpe, vroege tomaten, hiermee geef je de beste genen door.
• Snijd de tomaat open en verwijder de zaden.
• Doe ze in een (jam)potje, voeg water toe tot de zaden helemaal onder water staan.
• Laat het potje op een warme plaats 3 tot 4 dagen (afhankelijk van de temperatuur) gisten. Zet ze op een warme plaats. Sommige tuinierders wezen op het ontstaan van een onwelriekend luchtje en dat je daarom de zaden beter in de schuur of kas kunt zetten. Maar ik heb weinig geroken, alleen de fruitvliegjes kwamen er op af.
• Na een paar dagen is een schimmellaagje ontstaan. Gooi de inhoud door een zeef en spoel de zaden schoon met water.
• Leg de schone zaden op een theedoek of bakpapier, dep ze droog en laat ze verder aan de lucht drogen, zorg ervoor dat het geen vaste klont wordt.
• Bewaar de zaden in een zakje voor de eerstvolgende oogst. Vergeet de naam niet te noteren.

In zand drogen
Onlangs kwam ik op de moestuinforum een bericht tegen dat er een snellere manier is dan vergisten. Hier volgt de methode (zelf heb ik deze nog niet uitgeprobeerd):
• Neem rijpe, vroege tomaten, hiermee geef je de beste genen door.
• Snijd de tomaat open en verwijder de zaden.
• Spoel nu de zaden goed af in een vergiet onder de kraan. Zo spoel je het vochtige vruchtvlees er vanaf.
• Meng de zaden met fijn zand op een diep bord of een ondiepe bak, zodanig dat de lucht het zand en de zaden kan drogen. Na een dag of 3 à 4 is het geheel droog.
• Gooi de zaden wederom in de vergiet, het zand spoelt weg (dat kun je opvangen in een bak).
• Bewaar de zaden in een zakje voor de eerstvolgende oogst. Vergeet de naam niet te noteren.

Ook vond ik nog een handig filmpje op een Belgische site waar het vergisten wordt uitgelegd.

4 thoughts on “Tomatenzaden winnen

  1. Supertip! Dankjewel.

    Ik heb op het moment nog een bloeiende, meerkoppige, rode zonnebloem. We vinden hem zo leuk in de tuin dat we de zaden willen oosten voor volgend jaar.

    Als je een tip of link daarvoor hebt dan heel graag!

  2. Hallo Astrid,

    Zonnebloemzaden oogsten is niet zo ingewikkeld. Wacht tot de bloem begint te verdorren. Meestal hebben de vogels dan al zaden gegeten. Haal de bloem van de steel en droog hem verder in huis. De zaden komen vanzelf los te zitten en dan wip je ze er gemakkelijk uit. Je hebt er maar een paar nodig voor heel wat bloemen.
    Ik bewaar mijn zaden in een (gebruikte) enveloppe op een droge, donkere plaats.

    Succes!
    Groet, Jolanda

  3. Pingback: Alles in de natuur heeft zijn eigen tijd – Uit de Klei getrokken

  4. Pingback: Na de pruimen komen de tomaten – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

