Eten uit de moestuin kan dodelijk zijn

Dat het eten uit eigen tuin ook gevaren met zich mee kan brengen las ik in de krant. Een Duitse man van 79 jaar is overleden na het eten van een zelfgekweekte courgette. De courgette maakt onderdeel uit van de komkommerfamilie (Cucurbitaceae). Van nature maken planten uit deze familie de giftige stof cucurbitacine aan om te voorkomen dat ze door dieren worden gegeten. In de loop der tijd hebben kwekers deze giftige stof eruit gekweekt. Maar dat gif, zo lees ik in de berichtgeving in de krant, kan zo nu en dan toch de kop op steken.

Courgettes WP_000111

Courgettes uit eigen tuin

Ik wist hier niets van dus ben lichtelijk geschokt door dit bericht omdat ik zelf ook courgettes kweek. Maar naast de courgettes kweek ik ook komkommers en pompoenen, die zijn van dezelfde familie. Nu moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen ieder jaar nieuwe zaden koop. De gewassen van de komkommerfamilie laten zich namelijk makkelijk onderling kruisen waardoor ik niet altijd de gewenste soort krijg.

De enige manier om ongewenste kruising te voorkomen is om de bloemen zelf te bestuiven. De insecten kijken namelijk niet zo nauw naar welke plant ze vliegen en maken ongewenste bestuiving mogelijk. Om dat te voorkomen zou ik iedere bloem dicht moeten binden en ze allemaal onderling moeten handmatig moeten bestuiven. Ik zie mij dat nog niet doen, dan kom ik nergens anders meer aan toe. Dit is ook precies de manier waarop de kwekers dat doen. Erg arbeidsintensief. Vandaar dat de zaden niet goedkoop zijn.

In het nieuwsbericht wordt melding gemaakt dat de vrouw van de overleden man ook ziek geworden is na het eten van de courgette, maar zij is toch weer hersteld, dus het gif is niet per definitie altijd dodelijk. En hoe de algehele gezondheid van de man was vertelt het nieuwsbericht niet. Voor (jongere) gezonde mensen zal het hooguit braken en buikloop tot gevolg hebben, dus zo ontzettend bang hoeven we daar ook weer niet voor te zijn.

Naast ongewenste kruisingen is ook de aanmaak van ongewenste gifstoffen niet wenselijk dus een extra reden om volgend jaar gewoon weer zaden bij de biologische kweker te bestellen.

 

One thought on “Eten uit de moestuin kan dodelijk zijn

  1. Had het ook gelezen. Wij eten ook vaak courgette, hebben er nu gekregen van een vriendin. Raar wat kruissingen allemaal kan veroorzaken. Ik had ergens gelezen dat die stof vooral in de toppen zit, die snijden we er voortaan dus af.

Geef een reactie

