Salade uit een pot

Dit weekend lees ik in de krant een artikel over salades in een pot. Wat is dat nu weer? Ik eet nog wel eens een salade uit een Tupperware bakje als ik onderweg ben, maar nooit eerder uit een pot. De hype, want dat is het, is tot nu toe volledig aan mij voorbij gegaan. Zo iets had ik ook nooit zelf kunnen bedenken. Voor mij is een pot iets om in te maken voor langere tijd en te bewaren in de kelder, niet om klaar te maken en liefst dezelfde dag nog uit te eten.

Salade in pot

Foto: haarlemcityblog.nl

Even googlen en tot mijn stomme verbazing komt de ene na de andere website op met een of meer recepten voor salade in een pot. Het doel is om de sla vers en knapperig te houden, net lang genoeg om van een heerlijk gezonde lunch te genieten. Daar zit wel wat in, maar dat bereik ik ook met mijn Tupperware bak. Ik raak helemaal het spoor bijster als ik lees dat je de pot voor de lunch moet omkeren op een bord. Tja het is ook inderdaad wel erg lastig eten uit een smalle pot.

De kunst om de sla knapperig te houden is om de dressing onder in de pot te doen, daarna allerlei ingrediënten erbij en de verse sla bovenop. Ik probeer mij volledig in te leven in het gevoel van salade uit een pot. Even afgezien dat een salade in een pot er wel heel leuk en aantrekkelijk uitziet, zie ik er toch de voordelen niet van in ten opzichte van mijn alom bekende Tupperware bakjes, die ik in verschillende mate in huis heb.

Al jaren eet ik als ik onderweg ben en mijn eigen lunch meeneem sla, komkommer, tomaat en dergelijke uit eigen tuin. Daar heb ik geen pot voor nodig. Daar heb ik mijn bakjes en lunchboxen voor, die ook nog eens allemaal onbreekbaar zijn. Ik hoef niet bang te zijn dat door een domme actie ik mijn tas te hard op de grond zet en geconfronteerd wordt met papieren en een notebook die drijven in de dressing van een salade. En ik hoef ook geen bord mee te nemen, hooguit mijn ‘wegwerpbestek’ van mais. Dus hou ik het gewoon bij mijn eigen Tupperware bakjes.

Het grote voordeel van de salade in pot is dat het eten van een verse gezonde salade ineens hip is. Voor al die mensen die anders niet verder komen dan een broodje uit een plastic zakje is dit een hype die ik toch wil promoten. Alles voor de gezondheid. Op internet zijn voldoende recepten te vinden om er iets moois en iets lekkers van te maken. En denk ook eens aan de groente die je hebt overgehouden van de vorige dag, heerlijk in een salade!

Zie hier een paar voorbeelden van sites met recepten:

Gewoon lekker groen
De groene meisjes
Gezond Nu
Womens Health Magazine
Haarlem City Blog

 

4 thoughts on “Salade uit een pot

  1. Glas is ecologisch beter dan veel Tupperware plastic. Overdracht van chemicaliën uit plastic naar voedsel is niet aanwezig bij glas. Kleine voordelen maar niet zonder betekenis bij dagelijks gebruik.

  2. Hallo MarioK,

    Dat ben ik volledig met je eens, maar dat wist ik nog niet toen ik jaren geleden die Tupperware aanschafte en dat gooi ik echt niet voortijdig weg.
    Ecologie heeft bij mij ook een hoge prioriteit, maar niet ten koste van alles, gemak bijvoorbeeld. Glazen potten zijn zwaar en onhandig om mee te lopen sjouwen. Echt iets om te bewaren in de kelder.

    Groet, Jolanda

  3. Beste Jolanda,
    Ik ben docent Voeding en schrijf lesmateriaal. Ik wil graag het plaatje van de salade in een pot gebruiken. Zo kan ik met de leerlingen ook laten zijn dat je makkelijk een salade kunt meenemen naar school.

    Ik hoor graag van je.
    Groet Yvette

Geef een reactie

