Eerlijke etiketten

Weten we eigenlijk wel wat we allemaal per dag aan voedsel en voedingswaarden naar binnen werken? Ik ben overtuigd van niet. Zeker niet als we veel kant-en-klaar producten uit de winkel eten. Hoewel algemeen bekend is dat voedsel dat zo min mogelijk bewerkingen heeft ondergaan de gezondste keuze is, kiezen we toch al jaren steeds vaker voor gemaksvoedsel. De supermarkten werken volop mee aan de keuze voor snel en makkelijk.

Water in plastic flesVoedsel met de meeste voedingswaarden is dat voedsel dat de minste bewerkingen heeft ondergaan blijkt uit onderzoek. Dat wil niet zeggen dat we alleen maar rauw voedsel moeten eten, maar er zijn voldoende tussenstappen tussen rauw en voorverpakte kant-en-klaar maaltijden. Zodra je de bewerkingen zelf uitvoert weet je ook veel beter wat er wel of juist niet in je maaltijd zit. Je kunt je eigen dosering ingrediënten – suiker, zout, vet, kruiden – aan je maaltijd toevoegen. De keuze is helemaal niet zo ingewikkeld: koop eerder ongesneden groente dan voorverpakte groente.

Als moestuinier zie ik nog veel meer het verschil tussen voedingssoorten. Als ik mijn onbewerkte, onbespoten kropje sla uit de moestuin haal dan moet hij wel gelijk op, want de volgende dag ziet het er niet zo fris meer uit. “Hoe doen ze dat toch in de winkel?” heb ik mij vaak afgevraagd, terwijl ik het antwoord daarop natuurlijk maar al te goed weet. Het voedsel wordt zo gemanipuleerd dat het langer houdbaar is. Bij mij krijgt een kropje sla gewoon de tijd om te groeien zonder toevoegingen en hulpmiddelen. Soms moet ik wel snel zijn met oogsten, want anders zijn de plaagdieren mij voor, maar dat is weer een ander verhaal.

Als je kiest voor het gemak van de supermarkt dan wil je wel kunnen achterhalen wat je eet. En juist daarover is nu commotie ontstaan. De fabrikanten vertellen je ook niet alles wat er in hun producten zit en afgaan op het uiterlijk van de verpakking is ook al geen optie. De etiketten blijken niet altijd de juiste informatie te verstrekken. Zouden we het anders nog wel eten of drinken?

Suiker2In de discussie over eerlijke etiketten kwam ik een site tegen met ludieke en aansprekende voorbeelden waarin de maker laat zien waar een etiket de bocht uitgevlogen is. Twee voorbeelden zie je hier, de overige voorbeelden wil ik jullie beslist niet onthouden. Fijn ook wat er tegenwoordig met computersimulatie allemaal gedaan kan worden. Dat weet de commercie ook maar al te goed, daarom heb ik er geen moeite mee om het te laten zien.

Alleen het plaatje van de homeopathie klopt niet. Er mag namelijk van de overheid helemaal niets over werkzaamheid op de verpakking staan omdat het niet wetenschappelijk bewezen is. Dus zijn de etiketten van de homeopathische middelen niet misleidend omdat er iets op staat maar juist omdat er niets opstaat. Ook dat is vreemd.

Geef een reactie

