Eten wat de oogst voortbrengt

Het was vandaag bloedheet, daarom hadden wij niet echt zin om te koken. Maar de vis die gepland stond voor vanavond moest toch verwerkt worden. Dus trok ik de koelkast open om te zien wat er nog voorhanden was. Een hand rijpe pomodori tomaten, knoflook, een paar uien en een bosui, uiteraard allemaal van eigen oogst. Ineens zag ik een recept voor mij dat ik jaren geleden regelmatig maakte: een vispotje uit de oven met aardappelpuree. Op de keukentafel stond ook een bak met rijpe pruimen. “Zullen we eens gek doen” zei ik tegen mijn man, “en wat pruimen mee stoven?” Het resultaat was verbluffend.

Alle ingrediënten bovenop de vis

Alle ingrediënten bovenop de vis in de ovenschaal

Hier volgt het recept:

Ingrediënten:
Witte vis (Tilapia of Pangasius) wel verantwoord natuurlijk.
2 el olijfolie
4 el kokosolie
2 teentjes knoflook geperst of fijngesneden
Twee uien in grove stukken gesneden
Bosui in ringetjes gesneden
4 (pomodori) tomaten in schijfjes gesneden
200 gram ontpitte rijpe (Sint Hubertus) pruimen in stukken gesneden
5 grote aardappelen, scheutje melk en klontje boter en nootmuskaat voor de puree
Diverse kruiden zoals: basilicum, oregano en laurier, peper en zout

Bereiding:
Schil en kook de aardappelen. Wrijf de vis in met olijfolie, knoflook en kruiden, laat even staan om in te trekken. Snij de tomaten, uien en de pruimen. Verwarm de oven voor op 220 °C. Doe de vis in een ovenschaal en dek de vis af met alle ingrediënten en schep daaroverheen de kokosolie (die vanwege het warme weer vloeibaar was). Ik vond nog wat verdwaalde peultjes in de koelkast die heb ik schoongemaakt en er ook nog bijgelegd. Zet de schaal 10 minuten in de oven zodat het geheel lekker kan pruttelen. Maak ondertussen de aardappelpuree. Haal de ovenschaal even uit de oven en dek de bovenkant af met de aardappelpuree en zet de schaal nog 20 minuten terug in de oven. De laatste paar minuten zet ik altijd even de vlakgril erop voor een mooi bruin korstje.
Het resultaat was een heerlijk gekruid visstoofpotje, nagenoeg geheel van eigen oogst (op de vis na dan). De verrassing zat vooral in de zoetige bijsmaak van de pruimen en de vis was lichtroze gekleurd door de rode schil van de pruimen.

(Ik wilde nog een foto maken van het stoofpotje met puree uit de oven, maar hij was al op voordat ik daar aan dacht. Volgende keer beter.)

Geef een reactie

