Gezinsuitbreiding

Sinds twee weken hebben wij gezinsuitbreiding. Zes kuikens huizen in onze serre. Ik kreeg ze van een alleraardigste yoga collega. Het zijn kippen van het Duitse ras Bielefelder, een dubbeldoel ras, zoals dat heet. Het zijn niet alleen goede eierenleggers, zelfs in de winter, maar zijn ook vanwege het gewicht ideale vleeskippen. Daarnaast is het een sterk ras dat goed bestand is tegen slechte weersomstandigheden. Ideaal dus als wij zelfvoorzienend willen worden en de kippen zoveel mogelijk buiten willen laten lopen.

Kuikens net uit het ei

Kuikens net uit het ei

We werden lichtelijk door de komst van de kuikens overvallen dus waren nog niet helemaal voorbereid. Bij gebrek aan de juiste warmtelamp lieten wij de eerste nacht een gewone lamp dicht boven de doos hangen. De volgende dag las ik in het kippenboek, dat ik snel even geleend had van mijn schoonzuster, dat ze ’s nachts in het donker moeten zitten, want anders eten ze de hele nacht door. “Ja, mam, zo kweek je dus plofkippen”, zei mijn zoon doodleuk. Tja je moet het maar weten.

Omdat ze rechtstreeks uit de broedmachine komen ben ik een beetje hun moeder geworden. Zodra ik maar in de buurt kom van de kuikens is er gelijk commotie in het hok en zijn ze in afwachting van eten. Hongerig dat ze zijn. Je ziet ze gewoon groeien, zelfs terwijl ’s nachts het licht uit is.

De eerste dagen hielden wij ze nog in een doos, maar dat was al rap te klein. Toen ik op zeker moment de eerste kuiken wankel balancerend op de rand van de doos zag zitten wist ik dat er een nieuwe oplossing moest komen. Dus zitten ze nu in een konijnenhok. Onze katten zijn sinds de komst van de kuikens angstvallig buiten gehouden. Ik moet er niet aan denken dat zo’n lief klein kuikentje zijn kopje door het (iets te grote) gaas heen steekt en de kat denkt: “Kip ik heb je”.

De kuikens twee weken oud

De kuikens twee weken oud

Vanwege de hittegolf hadden we uiteindelijk niet eens een warmtelamp nodig. Het was op sommige momenten 38°C in de serre. Inmiddels is de temperatuur weer wat lager, maar ook met een wat lagere temperatuur doen ze het geweldig. Nu moeten we voorbereidingen treffen voor het buitenleven. De komende weken gaan we aan de slag met de bouw van een kippenhok.

5 thoughts on “Gezinsuitbreiding

  1. Dat is heel leuk Jolanda. Hier lopen momenteel ook kuikens van het ras Brahma (groothoenders) door de tuin. De moeder was onder een struik gaan broeden. Als ik ‘s-morgens de gordijnen open maak komen ze gelijk voor de tuindeur staan. Dan willen ze eten. Mijn honden houd ik voorlopig maar binnen.
    Veel plezier ermee.

      • Ik heb een zak grof gemalen kuikenmeel gehaald. Dat vinden ze niet zo lekker. Het reguliere kippenvoer, gemengd graan eten ze heel graag. Gemengd graan zonder gerst, want gerst laten ze liggen. Kuikenmeel geperst tot langwerpige korrels, z.g. pellets houden ze ook niet van.

Geef een reactie

