21 juni 2015 Internationale dag van de yoga

Het is mij totaal ontgaan, maar afgelopen zondag 21 juni was door de Verenigde Naties uitgeroepen tot de Internationale dag van de Yoga. Beetje dom natuurlijk als fanatiek beoefenaar van yoga dat ik dat niet wist. Misschien omdat ik zondag zelf de hele dag met yoga bezig was. Zondag was het namelijk de laatste praktijkdag van mijn opleiding tot Power yogadocent. In juli ga ik op voor mijn examen. Power yoga of Astanga Yoga is een mooie, snelle en krachtige vorm van yoga. Een goede aanvulling op mijn ervaring met Iyengar Yoga, Chakra Yoga en Hatha Yoga.

YogaAl sinds mijn 20ste beoefen ik yoga. Door de jaren heen heb ik verschillende vormen beoefend. Voor mij is het de ideale manier om met je lichaam bezig te zijn en fit te blijven, maar daarnaast ook om verdieping te vinden op geestelijk niveau. In mijn dagelijks leven en werk combineer ik yoga met ontspanning, mindfulness, reiki en meditatie. Onderzoek wijst uit dat 1 op de 3 werknemers last heeft van stress. Zelf heb ik daarvoor een cursus ontwikkeld getiteld “Rust in je hoofd” voor mensen die wil afrekenen met stress, rusteloosheid, vermoeidheid, slapeloosheid en somberheid.

In India, het land van de yoga, werd zondag een nieuw wereldrecord gevestigd. Daar kwamen 35.985 mensen bijeen om gezamenlijk yoga te beoefenen met een meditatie ter afsluiting. Premier Modi van India gaf het goede voorbeeld. Yoga hoort bij zijn levensstijl en vormt een onschatbaar geschenk van de Indiase traditie, vindt hij. Maar niet iedereen is daar enthousiast over, ook kritische geluiden waren er te horen. In een democratische wereld moet dat kunnen, toch?

Ook in Nederland kwamen mensen bijeen om mee te doen. Er was zelfs een speciale site voor opgezet. Hoewel yoga al meer dan 5000 jaar bestaat neemt de belangstelling wereldwijd gestaag toe. India zet yoga heel actief in als wapen tegen de wereldwijde cultuur van egocentrisme en kapitalisme. Er is namelijk veel meer dan materie en bezit. Yoga en meditatie zijn een levensstijl dat helpt om meer zingeving en verdieping te vinden in het leven. Maar het helpt ook om lichaam en geest gezond, soepel en jong te houden.

One thought on “21 juni 2015 Internationale dag van de yoga

  1. Pingback: Internationale Dag van de Yoga – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

