Plastic soep

Willen we iets veranderen aan ons gedrag of levensstijl dan is het heel effectief om bij kinderen te beginnen. Hoewel ik behoorlijk milieubewust ben hebben mijn kinderen mij door de jaren heen toch geregeld ergens op gewezen waar ik mij eigenlijk helemaal niet van bewust was. Als de school er op een ludieke aanstekelijke manier mee omgaat dan blijft het hangen en komen ze thuis met de verhalen.

Vogel vol plastic

Vogel vol plastic

Zo gaf ik onlangs weer een gastles op de plaatselijke basisschool over duurzaamheid. Altijd leuk om te doen. Ik vertel dan ook over de afvalberg die we met z’n allen produceren. Vandaag was het kinderprogramma Klokhuis goed bezig met het onderwerp “Zwerfafval”. Een groepje kinderen ging onder leiding van een milieudeskundige op zoek naar zwerfafval op het strand. Een berg vol afval waaronder veel plastic was het resultaat. Vooral touwen, doppen van flessen en ballonnen met plastic draad eraan worden veel gevonden.

Plastic op het strand

Plastic op het strand

Plastic is funest voor het milieu. Plastic valt heel langzaam uiteen in hele kleine stukjes die uiteindelijk ergens in de maalstromen van de oceanen worden meegezogen totdat er een plastic soep ontstaat van enorme omvang. Dieren zien het verschil niet tussen plankton, een visje of iets anders eetbaars en plastic. Op internet zijn veel foto’s te vinden van dieren die het eten van plastic niet overleefd hebben. Heel treurig om te zien.

Gelukkig is er geregeld aandacht voor de plastic afvalberg die we met z’n allen produceren, maar het kan altijd beter. Iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid in. De producent die minder plastic moet verwerken, de consument die minder plastic moet kopen en de onverantwoordelijke burger die zijn plastic niet zomaar op straat moet achterlaten. En als we er geregeld bij stil staan helpt dat mee om de afvalberg te verkleinen en de plastic soep te verminderen. We kunnen er allemaal wat aan doen.

Hier kun je de aflevering van Klokhuis bekijken.

 

4 thoughts on “Plastic soep

  1. Ik wist niet eens dat er plastic in verzorgingsproducten zit, kijk eens aan. Als je het allemaal zo bekijkt lijkt het onbegonnen, maar zoals het filmpje eindigt, iedereen, iedere dag, één stukje zwerfvuil en dan kunnen we samen die kraan dicht zetten.

  2. Ik vrees dat onze acties in het niet vallen als je ziet dat in sommige landen b.v China, India en Brazilië rivieren simpelweg plaatsen zijn waar je je afval afvoert naar de zee. Wil niet zeggen dat we niets moeten doen natuurlijk. Zo gebruik ik al jaren gewone zeep ipv docuchegels die vol zitten met micro plastics.

  3. Dank voor het delen van de Klokhuis-uitzending waar ik in te zien was.

    Volg ons ook op de site van Klean, of misschien wil je meedoen met ons project “de Plastic Madonna”. Dat is bedoeld om te laten zien hoe belachelijk eenvoudig dit op te lossen is, juist door niet te denken dat onze acties geen zin hebben. Het tegenovergestelde is waar:

    http://www.stichtingklean.nl/nieuw-wondermiddel-ontdekt-tegen-de-plastic-soep/
    https://plasticmadonna.com/nl/het-effect-van-de-plastic-madonna/

    Opgeruimde groet,
    Peter Smith

  4. Er is nog een hoop te doen vooral aan voorlichting en bewustwording. Wat weten we eigenlijk af van de producten die we gebruiken. Steeds vaker kijk ik in de supermarkt wat er nu werkelijk in het product zit. Iedere keer schrik ik weer.

    Graag gedaan Peter, keep up the good work.

Geef een reactie

