Minder reclame voor snoepgoed

Hè hè eindelijk weer eens wat positief nieuws in de media. Foodwatch neemt actie tegen de kindermarketing. Door een handtekeningenactie te starten wil ze voorkomen dat kinderhelden als lokkertje gebruikt worden op snoepgoed. Al jaren smeken ouders om minder reclame op en voor snoepgoed. Door deze op kinderen gerichte reclame wordt het voor ouders bijna onmogelijk om de aankoop van snoepgoed te negeren. Niet toegeven in de winkel betekent blèrende kinderen die je het boodschappen doen nagenoeg onmogelijk maken.

Mega MindyVorig jaar al kwam Foodwatch met een rapport over de gevolgen van kindermarketing op de gezondheid van kinderen. In de welvarende landen begint obesitas een steeds groter probleem te worden voor de volksgezondheid waardoor de druk op kosten van de gezondheidszorg steeds verder toenemen. Met een burgerinitiatief probeerde Foodwatch de politiek te bewegen om stappen te nemen. Hoewel de actie met 20.000 handtekeningen succesvol was werd het benodigde aantal van 40.000 handtekeningen niet gehaald waardoor het onderwerp in de Tweede Kamer niet verder kwam dan een aantal Kamervragen.

De voedselindustrie is mede verantwoordelijk voor de obesitasepidemie, hoewel ze dat zelf voortdurend ontkennen. “De mens heeft immers een vrije wil en een eigen keuze”, benadrukken ze. Door marketing te richten op kinderen proberen de voedingsproducenten al heel vroeg de kinderen aan zich te binden. De vraag die daardoor ontstaat is in hoeverre mensen daardoor nog een vrije keuze hebben? Foodwatch geeft niet op en richt zich nu tegen de fabrikanten en tegen de makers van televisieprogramma’s zoals Studio 100 die hun kinderhelden als Mega Mindy, Kabouter Plop, K3 en Maya de Bij “uitlenen” aan de voedingsindustrie.

Kabouter PlopkoekHet zijn kleine stapjes die moeten leiden tot een verbod op reclame voor ongezonde producten, om zo gedragsverandering tot stand te brengen. Alles om de toekomst van onze kinderen veiliger te maken en daarmee de volksgezondheid verbeteren en de kosten voor de stijgende gezondheidszorg in de hand te houden. Maar de macht van de voedingsindustrie en met name de suikerlobby is groot. Vaak is het twee stappen vooruit en een stap achteruit. Want de voedingsindustrie weet inmiddels ook de online consument via internet te bereiken.

Voor mijn kinderen is het te laat. Ik heb niet kunnen voorkomen dat de kindermarketing mijn kinderen wist te beïnvloeden. Ze hebben heel wat Kabouter Plopkoekjes genuttigd. En voor pubers liggen weer andere verlokkingen in de schappen van de supermarkt. Het lijkt wel of de energiedrankjes altijd in de aanbieding zijn. Of is dat verbeelding? Het enige dat mij rest is waar mogelijk wijzen op de gevolgen van ongezonde voeding. Zucht.

Doe mee met de handtekeningenactie, dan doen we allemaal wat.

 

3 thoughts on “Minder reclame voor snoepgoed

  1. Ik snap de verontrusting en het probleem, maar toch vind ik persoonlijk dat er een beetje overdreven wordt. Akkoord, de figuurtjes op de snacks zorgen er inderdaad voor dat de kinderen het nog net dat tikkeltje meer willen, maar dat wil toch niet zeggen dat ouders verplicht zijn om het te kopen? Toen ik nog een kind was en ik iets van ongezonde snacks wou omdat er een bekend figuur opstond, dan zeiden mijn ouders ‘Nee!’ en dat was dan zo. Ik wist als kind: ‘Nee is nee’. Het blijft uiteindelijk toch de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden. Daarbij Plop en K3 staan ook op gezonde dingen afgebeeld zoals bijvoorbeeld op fruit. Daarenboven wil ik ook even meegeven dat Studio 100 hier wat slecht wordt afgeschilderd, want het bedrijf doet toch ook veel goed voor kinderen. Het maakt hen vrolijker en intelligenter, daar heb ik zelf een artikel over geschreven. Neem je een kijkje? https://korigineel.wordpress.com/2015/03/29/studio-100-wijsheid-op-kindermaat/

    • Hallo Korneel,
      Leuk dat je reageert.

      Studio 100 doet absoluut heel goed werk voor kinderen. Ook wij zijn met onze kinderen naar PlopsaLand en PlopsaCo geweest, geweldig. Maar daar waar het om snoepgoed gaat vind ik, en vele ouders met mij, de koppeling van de kinderheld aan snoep niet goed. Dat geeft verkeerde signalen af. Bijna niemand kan goede marketing weerstaan, jonge kinderen al helemaal niet, die moet je daartegen in bescherming nemen.
      Ik ga er even vanuit dat je zelf nog geen kinderen hebt, maar ik weet uit ervaring dat “nee” niet altijd “nee” is en chantage op de loer ligt. Ik ben een redelijk strenge moeder, maar zelfs ik kon niet op tegen de kindermarketing.
      Leuk om je artikel te lezen. Helemaal eens dat Studio 100 goed is voor kinderen, zeker als je kijkt naar de pulp die uit de VS komt.

      Hartelijke groet,
      Jolanda

Geef een reactie

