Witte ganzen in de wei

Als ik lees dat er in de wet meer ruimte komt om overlast veroorzakende ganzen te vergassen dan krijg ik daar een naar gevoel van in mijn buik. Het zijn zulke mooie beesten en dat beetje gras dat ze eten dat kan toch niet de reden zijn om ze massaal te vergassen? Ieder jaar laait de discussie weer op, vooral rondom Schiphol. Ik kan mij voorstellen dat je ze niet in grote groepen op Schiphol wilt hebben omdat ze een serieus gevaar vormen voor het vliegverkeer, maar gewoon in de natuur vormen ze vrijwel geen hinder.

Witte ganzen in de wei

Witte ganzen in de wei

Ook bij ons achter in de wei zitten grote groepen grauwe ganzen, maar dan alleen als ze op doortocht zijn bij het wisselen van de seizoenen. Enorm indrukwekkend is het als ze in een grote zwerm komen aanvliegen en neerstrijken in het weiland. Ik heb wel eens geprobeerd zo’n grote groep te fotograferen, maar zodra ik maar in de buurt kom vliegt de hele meute al weer weg. Zo schuw zijn ze.

In april en mei is er nog hooguit een handvol paartjes achtergebleven terwijl de rest al lang weer is verder gevlogen. Langs de slootkanten zitten ze te broeden. Ze blijven zelfs niet op hun nest zitten als we in de buurt komen. Slechts een foto van een onbeheerd nest met de eieren als resultaat. Van overlast is totaal geen sprake. In tegendeel, ze produceren mest en strooien dat uit over de wei. Handig toch?

Voor het eerst hebben we nu een paartje witte ganzen. Zij zijn wat minder schuw dan de grauwe ganzen en redelijk benaderbaar, vandaar dat ik die van een zekere afstand heb kunnen fotograferen. Een van de twee loopt nogal mank, maar de ander neemt de rol van beschermer/ster op zich. Samen maken ze zoveel kabaal dat je het wel uit je hoofd laat om in de buurt te komen. In het water wanen ze zich het veiligst. Ik vind het zo leuk om te zien hoe zorgzaam ze zijn. Het is ook duidelijk zichtbaar dat ganzen een paartje vormen, ze zijn altijd met z’n tweeën en schijnen ook heel monogaam te zijn en bij voorkeur hun leven lang bij elkaar te blijven. Daar kunnen wij mensen nog wat van opsteken.

Van mij mogen de ganzen blijven. Door mijn rondje door de wei valt er altijd wat te zien. Naast de ganzen zijn er ook eenden, een zwanenpaar, kievieten en zo nu en dan een blauwe reiger of een ooievaar. Onmiskenbaar zijn ook de grutto’s die de hele dag hun naam roepen, alleen om ze te zien moet je heel goed opletten. De grutto is sinds kort weer in de buurt. Volgens mijn man is hij jarenlang weg geweest. Ik juich de diversiteit aan dieren toe. Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

One thought on “Witte ganzen in de wei

Geef een reactie

