De ganzenvoet staat er weer in

Op dit moment ziet de moestuin er schitterend uit. Alle bedden zijn mooi aangeharkt en onkruidvrij gemaakt. Alleen het bed van de prei is nog wat rommelig, want nog niet alle prei is geoogst. De afgelopen week was het vakantie dus hadden wij gelegenheid om flink wat werk te verzetten in de moestuin alsook voor ons permacultuurproject. Zo hebben we het eerste pootgoed in de moestuinbedden aangeplant. Inmiddels zijn alle ganzenvoetbedden vol gezet. Wat is nu weer ganzenvoet vraag je je vast af?

Aan de melde herken je de ganzenvoet

Aan de melde herken je de ganzenvoet

Ganzenvoet, ook wel amarantenfamilie genoemd, wordt zo genoemd omdat bij een aantal soorten in de familie de bladeren wat weg hebben van een ganzenvoet. Het is een zeer uitgebreide familie die vooral in gematigde streken voorkomt. Nu weet je nog niets natuurlijk. Spinazie en rode biet vallen daaronder. Maar juist spinazie zaai ik altijd vroeg in de kas en pas later in het seizoen buiten. In ons geval hebben we rode biet en snijbiet in het ganzenvoetbed aangeplant. Ik heb twee soorten rode biet gezaaid en gekleurde snijbiet.

Vooral de snijbiet doet het ieder jaar weer goed. De jonge blaadjes zijn vooral vroeg in het jaar heerlijk. De rest van het jaar zijn het vooral de stengels die gegeten worden. Voordeel is dat ze winterhard zijn en de hele winter geoogst kunnen worden. Altijd handig als ik even niet weet wat ik moet eten dan is er altijd wel snijbiet te vinden. En snijbiet met zijn diversiteit aan kleuren heeft nog een esthetisch aspect, de gekleurde bladeren zijn een sieraad voor de moestuin en op je bord.

Nu bij het schrijven van dit berichtje kom ik er achter dat quinoa ook verwant is aan de ganzenvoetfamilie, dat wist ik dus niet. Is ook iets wat ik niet in de moestuin zaai, dus hoef ik niet echt te weten. Ook lid van de ganzenvoetfamilie is melde. Nou daar struikel je over in de gehele tuin. Een echte woekeraar die altijd weer opduikt in de composthoop, maar wel eetbaar is en waar je niets voor hoeft te doen.

Geef een reactie

