Niets zo veranderlijk als het weer

Begin maart zagen we opvallend veel zwermen muggen in de tuin. Blijkbaar hebben ze de zachte winter overleefd. Dat belooft wat voor dit jaar, dacht ik gelijk. Zoals ik zelf al had geconstateerd meldde de media dat de natuur een paar weken voor liep. Ook mijn zoon merkte het gelijk. Hij is nogal vatbaar voor de muggensteken, met grote jeukende plekken tot gevolg. Ik heb al heel wat Prrrikweg gesmeerd dit seizoen.

Tomaat met MozzarellaToch is er niets zo veranderlijk als het weer want op dit moment loopt de natuur juist weer achter. Er is geen peil op te trekken. Ook ervaringen uit het verleden zijn niets waard. Omdat het weer zo goed was met volop zon had ik de tomatenplanten twee weken geleden al vanuit de serre overgebracht naar de kas. Het werd ook wat vol in huis, dus moest er wat naar buiten. Helaas heb ik mij blij gemaakt met een dode mus, want de nachtvorst van de afgelopen dagen heeft flink roet in het eten gegooid. Letterlijk. Met als gevolg dat nagenoeg alle tomatenplanten een klap hebben gehad.

Misschien dat een enkele tomatenplant het redt, maar daar kan ik niet vanuit gaan als we dit jaar weer een tomatenoogst tegemoet willen zien. Dat zou jammer zijn, want de eigen gemaakte pastasaus is favoriet bij ons in het gezin. Vooral de overvloedige oogst aan courgettes is een dankbaar ingrediënt voor de tomatensaus. En het gemis van de snoeptomaatjes en de volle tomaten op brood, in salades of met mozzarella zal groot zijn. Dus zit er niets anders op dan weer nieuwe planten kweken.

Juist dat is zo mooi van moestuinieren ieder jaar is weer anders. Ieder jaar gaat er wel iets mis. En ieder jaar zijn er weer van die momenten dat de natuur juweeltjes schenkt. En als je denkt dat je het weet dan kan het gebeuren dat je het volgende jaar bedrogen uitkomt. Ik ben benieuwd wat de rest van het seizoen gaat brengen.

 

Geef een reactie

