Zelf probiotica maken van waterkefir

Onlangs was ik op Landgoed Kraaybeekerhof in Driebergen waar een weekend lang een zadenruilbeurs werd gehouden. Ik had zelf de nodige zaden meegenomen dus er kon driftig geruild worden. Het is mijn ervaring dat ik altijd wel weer iets tegen kom wat ik allang wilde hebben maar nog niet had gevonden of uitgeprobeerd. Ook nu was dit weer het geval. Op een van de kramen kwam ik zowaar gedroogde waterkefir korrels tegen. Al een aantal jaar maak ik zelf kefir op basis van melk (zie mijn blog daarover) en wist van het bestaan van waterkefir maar was er nog nooit aan begonnen. Dus moest het er nu maar eens van komen.

Waterkefir in weckpot

Waterkefir in weckpot in mijn vensterbank

De kefirkorrels zijn een levend micro-organisme die een gunstige invloed hebben op de bacteriën in onze darmen. Door toevoeging van suiker wordt een fermentatieproces op gang gebracht waardoor de korrels gaan groeien. Net als de gewone kefir valt waterkefir in de categorie probiotica, een drank die een heilzame werking heeft op de darmflora. Hoewel de wetenschap geen bewezen gezondheidsbevorderende eigenschap heeft toegekend aan de kefir wordt het door veel mensen wel als zodanig beschouwd. De originele kefir stamt uit de Kaukasus alwaar veel zeer oude mensen wonen, niet voor niets wordt het daarom de ‘drank van de 100-jarigen’ genoemd.

Op zich is kefir niets bijzonders in de winkel immers zijn vergelijkbare producten te koop als rechtsdraaiende yoghurt en drankjes als Yakult. Maar waarom zou je veel betalen voor iets uit de winkel als je het zelf kunt maken? Kefir past uitstekend in een gezonde levensstijl. Maar het is ook gewoon erg leuk om te doen. De borrelende inhoud van de weckpotten in mijn vensterbank zijn duidelijk een teken van leven en vormen daarom een bezienswaardigheid.

Het bereiden van waterkefir vraagt iets meer aandacht en tijd dan de gewone kefir. Van de gewone kefir heb ik altijd standaard twee flessen in de koelkast staan. Een is in de maak en de tweede is drinkbaar. Als in de fles nog een bodempje over is dan is het gewoon een kwestie van melk toevoegen en terugzetten in de koelkast. Geen omkijken aan. Dus is de bereiding van de waterkefir was even wennen.

Inmiddels heb ik al een paar liter waterkefir gemaakt en weet dus nu hoe het werkt en nog belangrijker hoe het smaakt. De waterkefir is een licht mousserende frisdrank met de smaak die je kunt omschrijven als rivella. Hij heeft door het fermenteerproces een licht alcoholpercentage van tussen de 0,2 – 2%. Meestal drinken we maar 1 glas per dag dus dat moet wel kunnen. Vooral koud uit de koelkast is het heerlijk.

Plastic vergiet en kan

Plastic vergiet en kan

Omdat de waterkefir minder zoet is dan allerlei ander frisdranken en limonade vinden onze aan suiker verslaafde kinderen er helaas niets aan. Bij pubers is het meer het afzetten tegen alles wat niet meanstream is dan dat ze het echt niet lusten. Daarom heb ik de hoop dat ze ooit tot ander inzicht komen. Ik heb het opgegeven om onze pubers onze gezonde leefwijze op te dringen. Wij blijven het goede voorbeeld geven dat moet voldoende zijn.

De kefir dranken zijn op verschillende manieren te variëren, daarvoor zijn veel voorbeelden te vinden op internet. Ook het kopen van de korrels kan via internet. Nog een ander leuk fenomeen aan waterkefir is dat het zichzelf vermeerdert. Mijn eigen waterkefir doet het goed en groeit flink aan, vandaar dat ik al korrels heb weggeven. Er is nog een alternatieve manier om waterkefir te gebruiken die ik ook zeker nog eens ga uitproberen, waterkefir op basis van thee, dat heet komboecha. Als ik dat uitgeprobeerd heb zal ik daar zeker weer een blogje aan wijden.

Hoe maak je waterkefir
Op mijn zoektocht naar informatie vond ik nog een alleraardigst filmpje waarin de bereiding wordt gedemonstreerd. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden tenslotte. Zelf gebruik ik een wat grotere plastic vergiet die ik op een glazen schenkkan zet (zie foto), dat werkt makkelijker dan het gepruts met de kleine trechter. Vervolgens kan ik het makkelijk uit de kan in een fles overgieten. Ook doe ik er een flinke schijf citroen in die ik er gewoon weer uitvis. Mijn conclusie is: ga er gewoon mee aan de slag en creëer je eigen werkwijze.

Geef een reactie

