De zoetekauw

Mijn zoon is dol op zoetigheden. Vanmorgen demonstreerde hij dat nog maar weer eens even. In de yoghurt met gesuikerde muesli ging ook nog een flinke schep suiker. “Moet dat nou, kan het niet wat minder?” was mijn reactie. “Ja, maar ik had geen gaatjes deze keer” zei hij triomfantelijk naar aanleiding van zijn bezoekje van gisteren aan de tandarts. “Eindelijk!” dacht ik bij mijzelf terugdenkend aan de gaatjes die hij al heeft gehad, want poetsen is hij ook niet zo’n held in.

Suiker1Als klein kind was hij al dol op snoep. De allereerste keer dat hij mee was naar een Sinterklaasfeest van mijn werk, hij was toen een half, had hij, voordat wij er echt erg in hadden, al kruipend zoveel snoep naar binnen gewerkt dat het er gelijk weer uitkwam. De pepernoten en schuimpjes waren nog duidelijk te herkennen. Daar zaten we dan met een stinkende baby die zichzelf volledig onder gespuugd had.

Al jaren probeer ik op alle mogelijke manieren zijn suikerinname te beperken, maar dat lijkt tevergeefs. Het is niet zo dat ik het hem verbiedt maar ik leg hem wel uit wat het met hem doet en in de toekomst kan veroorzaken, diabetes bijvoorbeeld. Het is niet alleen slecht voor zijn tanden, maar ook voor zijn lichaam. Hij zit nu volop in de pubertijd en dat is goed te zien aan zijn gezicht. Maar het ergste is nog dat hij er behoorlijk hyper van wordt.

Nu kunnen wij wel blijven zeggen dat suiker slecht is maar de verleiding is erg groot. En die begint al bij de reclame. De suikerfabrikanten willen zoveel mogelijk suiker verkopen, want daar kunnen ze goed aan verdienen, dus investeren ze in aantrekkelijke en uitdagende verpakkingen en laten dat regelmatig de revue passeren in de reclame. Probeer dat als kind maar eens te weerstaan. Het worden ‘must haves’ waarbij het geld ze in de zakken brandt. We weten allemaal dat kinderen hun zakgeld niet besteden aan gezonde zaken.

Suiker in colaGelukkig blijft de Wereldhandelsorganisatie (WHO) hameren op de problemen die het teveel consumeren van suiker kan veroorzaken en dringt er bij de producenten al jaren op aan dat ze minder suiker in voedingsmiddelen moeten verwerken. Goed nieuws zou ik zeggen. Maar toch weet de machtige suikerlobby het iedere keer weer te winnen van wat goed is voor onze gezondheid. WHO adviseert niet meer dan 10% van onze dagelijkse energiebehoefte uit suiker te laten bestaan. Dat betekent maximaal 50 gram suiker per dag. Dat lijkt veel, maar daar zit je snel aan want suiker zit echt overal in.

Zolang de supermarkten zoveel mogelijk zoetigheid proberen af te zetten en ik mijn zoon niet binnen kan houden, kan ik hem alleen maar voorlichting geven en inpraten op zijn gezond verstand. Daarnaast kook ik zoveel mogelijk verse producten, zoek ik voor ons dagelijks voedingspatroon alternatieven voor suiker, haal ik zo min mogelijk zoetigheid in huis en probeer het goede voorbeeld te geven in de hoop dat hij daardoor gaat inzien dat het anders kan. Meer kan ik niet doen.

 

Geef een reactie

