Experimenteren met kweken

De tafel in de serre staat vol met kweekgoed. Ik kweek alles voor, want hier in de klei verdwijnen zaden gewoon. De eerste jaren hier op de klei was ik verbaasd hoe weinig er op kwam als ik gewoon in de volle grond zaaide. Van alle maiskorrels die ik ooit in de grond gestopt heb is er maar 1 opgekomen. En zo heb ik nog meer voorbeelden. Ik was teleurgesteld. De Betuwe staat juist bekend om zijn vruchtbaarheid, kijk naar al het fruit wat er groeit. Maar groente is toch een heel ander verhaal.

WP_002407Voorheen woonde ik op veengrond dat ging een stuk makkelijker. De grond even voorbewerken, zaad erin en groeien maar. Met dat referentiekader verhuisde ik naar de Betuwe. Na een eerste mislukte seizoen ben ik maar plantjes gaan kopen, later gevolgd door zelf uit zaad in huis voorkweken. Daar heb ik nu veel ervaring mee dus lukt altijd.

Na het binnenshuis zaaien, ook wel voortrekken genoemd, verspeen ik de jonge plantjes in wat grotere potjes die als ze groot genoeg zijn en de weersomstandigheden het toelaten direct de grond in kunnen. Maar dat verspenen is een hoop priegelwerk dus ben ik altijd op zoek naar andere en vooral snellere methoden. De meest voordehand liggende oplossing is het direct in een wat groter bakje zaaien. Maar dat betekent een hele hoop bakjes en dus een hele hoop kweekruimte. Dat gaat niet lukken, dus ben ik nog steeds op zoek naar alternatieven.

Bij de tuincentra zijn speciale kweekbakjes te koop met afzonderlijke losse bakjes of een tray waar in kleine compartimenten gekweekt kan worden. Even googelen of een bezoekje aan het tuincentrum en je vindt er genoeg. Maar die bakken zijn vaak duur zeker in de hoeveelheden waarin ik kweek. Maar ook daar zijn creatieveling opgestaan met oplossingen.

Zo zijn er mensen die van krantenpapier kweekbakjes in elkaar rollen. Leuk als je maar een paar plantjes gaat opkweken en veel vrije tijd hebt. Bij mij gaat het in honderden tegelijk en ik zie mijzelf al honderden bakjes in elkaar vouwen. Daar beginnen we dus maar niet aan. Maar vorig jaar las ik over het gebruik van wc-rollen. Kijk dat leek mij nog wel te doen. Daar heb ik vorig jaar een experimentje mee gedaan, maar dat lukte toen niet erg. De hoge rolletjes waren instabiel en daardoor lastig in gebruik.

Experiment met wc-rollen

Experiment met wc-rollen

Dit jaar las ik weer over het gebruik van wc-rollen maar nu had iemand de rolletjes doorgeknipt en in een soort vierkantje gevouwen. Dus ben ik weer aan het experimenteren geslagen. Twee kweekbakken heb ik er mee vol gezet. Maar ik moet nu constateren dat ook dat niet echt werkt. Het is namelijk de kunst om precies 1 zaadje in zo’n rolletje te krijgen. Ook dat is al een heel gepriegel. Dat is mij dus niet echt gelukt met als resultaat soms twee (of zelfs meer) jonge plantjes in een rolletje en soms helemaal niets. Dan moet ik dus alsnog gaan verspenen en dat was nou net niet de bedoeling.

Conclusie:
Ik blijf gewoon zaaien zoals ik dat al jaren doe:
• De allerkleinste zaden (koolsoorten, tomaten) kweek ik gewoon in een grote kweekbak;
• De iets grotere zaden (biet, komkommer) kweek ik per stuk in kleinere bakjes;
• De grootste zaden (bonen, pompoen) gaan direct in nog grotere bakjes.

 

Geef een reactie

