Eten uit je eigen stad

De stadslandbouw is sterk in opkomst. Een vriendin van mij woont in de buurt van Rotterdam en nodigde mij uit voor een lunch op een bijzondere plek. Het restaurant “Uit je eigen stad” gelegen in het Delfshavengebied, kweekt al zijn groente en kruiden zelf. De stadsbewoners moeten geleerd worden waar voedsel dat dagelijks op je bord belandt vandaan komt en hoe dat verbouwd wordt, is de boodschap die ze willen uitdragen. Een mooie gedachte waar ze iets bijzonders van gemaakt hebben. “Niet iedereen kan ik hiermee naar toe nemen”, vertelde mijn vriendin, “sommige mensen vinden het hier maar primitief, maar ik weet gewoon dat jij dit geweldig vindt”. Gelijk heeft ze. Hier wordt ik blij van.

Uit je eigen stad Rotterdam 1Na de heerlijke en bijzondere lunch wilde ik eerst nog even naar het toilet voordat ik de reis naar huis terug aanving. Een heuse container was als toiletgebouw in de kas neergezet. Daarna kon ik de verleiding niet weerstaan om even de kas in te lopen. Het zag er heel bijzonder en intrigerend uit. In een grote waterbak dreven plateau’s waarin de groenten netjes was uitgestald. Zo leek het althans. Er was niemand te zien om te vragen wat ze daar eigenlijk aan het doen waren. Ik voelde mij een beetje een voyeur.

Nieuwsgierig knielde ik bij de waterbak neer om nader te onderzoeken hoe het kweekproces precies in zijn werk ging en ineens blobte er iets op. Ik schrok mij een hoedje. Blijkbaar had de waterbak toch een andere functie dan het aanvankelijk leek te hebben. Gelijk verscheen iemand aan de andere kant van de kas die mij duidelijk maakte dat men een aquaponicssysteem had ontwikkeld en toen vielen de kwartjes. Vol enthousiasme vertelde de man hoe het allemaal in zijn werk ging, maar hij kon niet te lang vertellen zei hij want hij moest weer aan het werk.

Aquaponics is een gesloten ecosysteem waarbij het voedsel niet op aarde maar op hydrocultuur wordt gekweekt. De planten hangen met hun wortels in het water. Het aquaponicssysteem bevat ook een viskwekerij. De voeding voor de planten komt van de vissen die meststoffen uitscheiden. En de planten zuiveren het water dat vervolgens weer teruggaat naar de vissen.

Bij het verlaten van de kas deed de man de deur achter ons dicht en toen zag ik pas het bord “verboden toegang” staan. “O, sorry” zei ik tegen hem. “Geeft niets zei de man, dan had ik de deur maar dicht moeten doen.” Later las ik op de site dat er tegen betaling rondleidingen worden gegeven. Zo die had ik maar mooie even meegenomen. Een brutaal mens heeft de halve wereld zullen we maar zeggen.

Een impressie van Uit je eigen stad:

 

Geef een reactie

