De vrouwelijke koolmees is achterbaks

Even een paar dagen niet geblogd, daar was ik wel aan toe. Na een jaar lang iedere dag een blogje geschreven te hebben zet ik de frequentie wat lager. Hoe je het ook wendt of keert er gaat toch tijd in zitten en dat gaat altijd ten koste van andere zaken. Zo heb ik bijvoorbeeld het laatste jaar te weinig gemediteerd. Dat heb ik de afgelopen dagen maar eens flink ingehaald.

Koolmees1Toch begint het bloggen alweer te kriebelen. Maar nog belangrijker: ik kreeg de afgelopen dagen een aantal hele mooie complimenten van mensen in mijn omgeving als ook via de blogsite die genoten hebben van mijn blogjes en ze nu misten. Dat vind ik erg leuk om te horen.

Al de hele week is het echt genieten achter mijn bureau. De vogels zijn er namelijk weer. Ieder jaar hang ik vogelvoer op zodat ik vanachter mijn werkplek kan genieten van het spel van de vogels die om beurten naar de voederplek komen. De vorige winter was zo warm dat de natuur duidelijk van slag was. Die hele winter bleef het vogelvoer onaangeroerd. Blijkbaar was er voldoende te vinden en hadden ze mijn hulp niet nodig.

Gelukkig lijkt het nu toch weer een gewone winter te worden met sneeuw, hagel, ijzel en friesweer. Dus verdringen de koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes, winterkoninkjes en merels elkaar weer volop bij de voederplek. In de verte zie ik ook een Vlaamse gaai die de voederplek ontdekt heeft maar nog wat schuw is. De natuur is op haar mooist. Het is helder friesweer en het lijkt wel of het al drie dagen volle maan is zo mooi staat hij iedere avond aan de hemel.

Ik kwam deze week ook nog een leuk wetenswaardigheidje tegen over de koolmezen. De vrouwtjes blijken uitermate talentvol te zijn op het terrein van ruimtelijk inzicht, in tegenstelling tot de meeste vrouwelijke zoogdieren. Hiermee haalt de koolmees de seksestereotype vooronderstelling dat vrouwen niet zo goed zijn in ruimtelijke oriëntatie onderuit. Wel een beetje jammer is dat Frans van der Helm, de schrijver van het stukje, de vrouwtjes uiteindelijk als dieven en achterbaks bestempelt. Dat lees ik er niet in. En indien die conclusie klopt is het dan niet gewoon overlevingsdrang? Wie niet sterk is moet slim zijn tenslotte.

 

Geef een reactie

