Een jaar is zo voorbij – Dag 365

Vandaag heb ik er 365 dagen bloggen op zitten. Bij nader inzien een hele klus, die ik niet zo gauw nog een keer zal oppakken. Zeker de laatste weken waren best zwaar. Tijdens de feestdagen ging het bloggen gewoon door, soms tot ergernis van de gezinsleden. Ik moest geregeld uitleggen dat ik nu even geen tijd had, er moest immers nog een blogje geschreven worden. Mijn man riep op zeker moment vertwijfeld uit: “Hou toch op met iedere dag schrijven.” Nou dan kent hij mij slecht, want ik ben een volhouder en een doorzetter. Als ik A zeg dan komt B er altijd achteraan. Ooit ben ik in een psychologische test omschreven als een pitbull als ik eenmaal beet heb.

KennisdelenEen van mijn kinderen zei op zeker moment: “Wat verdien je daar nu mee?” “Ja, niets natuurlijk, het is voor ons eigen permacultuurproject”, legde ik hem uit. De laatste weken werd dat wel eens tegen mij gebruikt als ik niet snel genoeg in actie kwam naar hun zin. Niet leuk. Dus moest ik ze uitleggen dat niet alles voor geld gedaan hoeft te worden, er activiteiten die geen geld opleveren maar wel waarde toevoegen en positieve energie geven. Kennis delen verdient zich vanzelf terug.

Wat opvalt is dat de tijd razendsnel voorbij gaat en dat er in een jaar ook een hele hoop gebeurt. Helaas vordert het permacultuurproject minder snel dan ik gehoopt had. Maar er is ook een hoop wel bereikt. We hebben een mooi ontwerp, afgestemd op ons perceel en de mogelijkheden die er zijn. Mijn man is inmiddels zo enthousiast geworden dat hij soms de grote promotor is als ik het even niet meer zie zitten. Wij zijn heel wat wijzer geworden over de wet- en regelgeving en met name de bureaucratie van de (lokale) overheid.

Maar het allerbelangrijkste is dat ik enorm veel kennis heb vergaard in het achterliggende jaar. Dat is goed te zien aan de uiteenlopende onderwerpen die ik heb behandeld. Tenslotte wilde ik toch goed beslagen ten ijs komen dus heb ik mij in veel onderwerpen verdiept. Als een blogje niet ging over wat ik die dag had meegemaakt dan ging het in ieder geval over een onderwerp dat het project betreft of was het aanpalend aan het gedachtegoed van zelfvoorzienend leven.

Vanaf vandaag zal ik niet iedere dag meer een blogje schrijven maar nog wel geregeld. Ook ben ik van plan, als het project echt uitgevoerd gaat worden, om korte filmpjes te maken en die als vlogjes te publiceren. Ik hoop dat jij als lezer mijn blogjes weet te waarderen. Gezien de vele reacties die ik heb gehad kon ik dat er wel uit opmaken. Tot de volgende blog.

6 thoughts on “Een jaar is zo voorbij – Dag 365

  1. Proficiath

    Vandaag schaar ik je een dag onder Mens & Spirit ..

    Bij wijze v knipoog

    Heb erg genoten v je blog

    Jammer dat t Ger schrikkeljaar was ..
    Dan was t 1 dag langer

    HuG

  2. Ik viel pas later in jouw jaar in je blog, maar ik heb erg genoten. Mooi dat je een jaar lang hebt volgehouden. Je hebt zo voor jezelf aardig wat kennis opgedaan en een mooi archief opgebouwd voor anderen die geïnteresseerd zijn in een zelfvoorzienend leven.
    Veel succes met je project en ik hoop je nog regelmatig tegen te komen op je blog.

  3. Hallo Sace en Buitenskamers,
    Dank voor jullie reactie. Ik heb ook al een aantal mondeling reacties gehad die het jammer vonden dat ik niet meer iedere dag op mijn blog schrijf. Ik ga zeker door, maar niet meer iedere dag.
    Ik moest even een aantal dagen afstand nemen. Maar vandaag komt er een nieuw blogje, de inspiratie blijft borrelen, zeker na dit soort leuke reacties.
    Tot de volgende blog.
    Groet, Jolanda

    • Hallo Patricia,
      Ik zie inderdaad dat je ook begonnen bent om 365 dagen te bloggen. Succes!

      Ik heb mij niet echt heel erg bezig gehouden met social media anders dan mijn dagelijkse blog via twitter en facebook laten lopen. Ik heb wel enorm veel reacties gehad door het jaar heen. Van bekenden en onbekenden. De bezoekersaantallen stegen ook door het jaar heen. Maar daar lag niet direct het doel.
      Mijn doelstelling is helemaal gelukt. Ik wilde namelijk mijzelf in beweging zetten, maar vooral mijn man in beweging krijgen om iets met onze grond te gaan doen. En dat is ruimschoots gelukt. Het afgelopen jaar zijn we bezig geweest met de voorbereidingen en vooral kennis opdoen. Er ligt nu een plan en een ontwerp, de randvoorwaarden zijn bekend evenals de vergunningen, de eerste investeringen zijn gedaan en de eerste activiteiten zijn gestart.

      De laatste weken van een jaar lang bloggen waren zwaar. In het begin vond mijn gezin het nog wel lollig dat ik iedere dag een blogje schreef. Maar na verloop van tijd was er steeds minder begrip als ik zei dat ik ergens geen tijd voor had omdat er nog een blogje geschreven moest worden. Als ik niet stevig in mijn schoenen had gestaan was het mij niet gelukt.

      Nu het jaar om is en de druk van iedere dag iets schrijven er af is ontstaat weer ruimte voor andere zaken en kan ik mij richten op de uitvoering van het project. Het lijkt zo simpel iedere dag een blogje schrijven, maar het vraagt toch energie.

      Hartelijke groet, Jolanda

Geef een reactie

