Yoga en meditatie – Dag 363

Vanmorgen hoorde ik op de radio dat het vandaag de internationale Dag van de Yoga is. Nu heb ik overal op internet gezocht naar de bijzonderheden maar die heb ik niet kunnen vinden. Daar had ik graag mijn blogje aan gewijd. Wel kwam ik een berichtje tegen dat de VN een internationale yogadag wil instellen, maar zover is het nog niet.

Yoga2

Zelf doe ik al bijna 35 jaar aan yoga. Ik woonde en studeerde in Amsterdam en liep een keer ergens langs een deur waarop stond yoga studio. Ik had nog nooit van yoga gehoord dus dat intrigeerde mij. Een paar dagen daarna liep ik er weer langs dus dacht ik “kom ik ga kijken wat er achter die deur zit”. Een smal gangetje leidde mij naar een soort tuinhuis en daar was iemand aanwezig die mij iets vertelde over Iyengar Yoga een vorm van Hatha Yoga volgens de Amsterdamse School. Ik kon diezelfde avond al beginnen en dat heb ik gedaan. Tot ik de stad uit verhuisde ben ik daar geweest.

Overal waar ik neerstreek ging ik op zoek naar een yogaschool in de buurt. Inmiddels heb ik verschillende vormen beoefend, zelfs zwangerschapsyoga. En doe ik nu vooral Hatha Yoga en Power Yoga. Al meer dan 20 jaar verdiep ik mij in de Oosterse filosofie en ben ik geraakt door het Boeddhisme. Ook ben ik vlak na mijn verhuizing naar deze plek iemand tegengekomen die een meditatiecursus gaf waar ik twee jaar aan deelgenomen heb. Niets is fijner dan met een groepje mediteren en yoga beoefenen. In de afgelopen jaren heb ik dat regelmatig gedaan en ook vaak zelf begeleid.

Het is een beetje mijn droom om hier bij het permacultuurlandschap allerlei spirituele activiteiten te gaan ontplooien. Wij willen in een beschutte hoek een microklimaat opzetten met een mooie plek om te picknicken en om yogaoefeningen te doen en om te kunnen mediteren. Dit jaar rond ik mijn opleiding tot yogadocent af, het werd een keer tijd dat ik dat ging doen.

 

Geef een reactie

