Break the System – Dag 361

Een groep Nederlanders pikt het niet langer dat onze inkomens worden uitgehold, de banen op de tocht staan, onderwijs steeds duurder wordt, de kosten voor de zorg steeds verder oplopen en de schuldenlast niet is weg te werken. Zij nemen actie onder de naam Break the System. Dat deden ze al op 18 oktober 2014 op het Museumplein in Amsterdam. En vandaag voerden ze actie in Den Haag. Aanvankelijk was het Binnenhof de wens maar dat werd niet toegestaan, dus vond de happening plaats op het Malieveld.

Break the SystemDe actie in Amsterdam was mij volledig ontgaan dus toen ik twee weken geleden gevraagd werd om op 27 januari 2015 als spreker over het onvoorwaardelijk basisinkomen op te treden moest ik eerst weten wat voor mensen en initiatief daar achter zat. Na wat onderzoek concludeerde ik dat het wel pluis was, ik kon mij goed kon vinden in de doelstelling, dus nam de uitnodiging aan. Vanmorgen was het zo ver.

In de trein was ik al veel keurige actievoerders tegengekomen. Bij aankomst vanmorgen was er al een enorme politiemacht op de been. Verdekt opgestelde ME-busjes verraden de aanwezigheid van de ME. Ik was er redelijk verbaasd over, zeker gezien het gezelschap dat richting het Malieveld toog. Een gemêleerd gezelschap van jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, valide, minder valide, keurig geklede tot zeer opvallend geklede mensen waren op de manifestatie afgekomen. Niet de standaard gasten zoals wij die hebben gezien bij de Occupy beweging, maar gewoon doorsnee burgers.

Ik was redelijk vooraan in de programmering ingedeeld. Mijn praatje werd goed ontvangen. Het filmpje zal binnenkort wel te zien zijn. Voor mij ligt de rechtvaardiging voor het basisinkomen vooral bij het gebrek aan toegang tot het produceren van ons eigen voedsel, datgene waar alles mee begint. Door de industriële revolutie is ons hele voedselsysteem geautomatiseerd en bezitten mensen niet zelf meer de productiemiddelen om te kunnen overleven.

Veel gemoedelijkheid ook

Veel gemoedelijkheid ook. Jolanda en Eline

Het basisinkomen is de vergoeding voor wat de aarde ons oplevert. Iedereen heeft recht op een stukje van de aarde. Gemeten naar de monidale voetafdruk is dat 1,8 hectare per persoon. Omdat wij dit niet allemaal tot onze beschikking hebben moet er een vergoeding tegenover staan om de scheefgroei in onze samenleving te compenseren, zijnde het onvoorwaardelijk basisinkomen (zie mijn blogje op mijn andere blogsite).

Helaas eindigde de manifestatie niet zoals gepland. Een groepje over enthousiastelingen vond het nodig om een mars in te zetten naar het Binnenhof om daar te demonstreren. Daar waren de politie en de ME, die te voet als ook te paard en met busjes klaarstonden, beslist niet blij mee en vormden een cordon om de demonstranten tegen te houden. Op zeker moment liepen de gemoederen hoog op. Nooit eerder heb ik zo iets van zo nabij meegemaakt. Toch bleef ik op veilige afstand, met als nadeel dat ik niet zulke interessante foto’s heb kunnen maken. Zie hier een beperkt overzicht van de dag. Meer foto’s zullen her en der wel opduiken.

Vervolgens werd de manifestatie door de politie namens de burgemeester afgelast en werd iedereen verzocht naar huis te gaan. Wel flauw hoor. Laat de Nederlander zich eindelijk een keer horen wordt de boel gelijk op scherp gezet. Maar ik kan niet ontkennen: het was een enerverende dag.

 

Geef een reactie

