Wat betekent gezondheid eigenlijk? – Dag 359

Als je geregeld mijn blogjes leest weet je dat ik gezonde biologische voeding belangrijk vind, daarom kweek ik ook mijn eigen voedsel. Ik ben van mening dat gezonde maar bovenal biologische voeding voor een belangrijk deel bijdraagt aan onze gezondheid. Toch merk ik iedere keer als ik het met mensen over gezond zijn heb, dat er door iedereen anders tegenaan wordt gekeken. Iedereen definieert gezondheid anders.

Oudere met rollatorZo woont er bij ons in het dorp een dame die altijd zeer kordaat met haar rollator op pad gaat. Iemand zei onlangs dat ze al over de 90 jaar is. Ik was perplex. Als ik had moeten schatten had ik haar ergens in de 70 gegeven. Zo wil ik ook oud worden heb ik mij al jaren geleden voorgenomen. Een tante van mij die inmiddels bijna 80 jaar is en ook nog een redelijk gezonde indruk maakt ervaart zelf dat haar gezondheid slecht is. Ze kan namelijk niet meer zoveel, concludeert ze zelf. Maar ze woont nog zelfstandig, ze kookt zelf en onderhoudt zelf haar tuin. Ze heeft alleen een paar uurtjes huishoudelijke hulp per week. Dus zo slecht gaat het nu ook weer niet met haar. Maar zij vergelijkt zichzelf met hoe ze vroeger was en kan niet accepteren dat ze niet alles meer kan.

En daar zit hem de crux. Je zelfbeeld bepaalt voor een groot gedeelte hoe gezond en gelukkig je je voelt. Dus vanuit die optiek maakt het dus helemaal niet uit of ik biologisch eet of niet, maar ik voel mij er gewoon beter bij, daar wordt ik gelukkig van. Daarom zal ik het ook niemand opdringen, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid.

Met belangstelling las ik daarom ook het artikel in de NRC van afgelopen zaterdag 17 januari 2015 “Het is druk in de darmen” over de populariteit van poep, darmen en de darmflora en wat je daar zoals aan kunt doen of onderzoeken. Onderwerpen als probiotica, sapvasten en klysma’s passeerden de revue. Ik las zelfs dat je een poeptransplantatie kunt ondergaan.

In het artikel wordt aangeraden om niet meer dan een paar dagen te vasten omdat anders het spierweefsel wordt afgebroken. Daar had ik nog nooit van gehoord. In de twintig jaar dat ik nu jaarlijks een of twee keer vast heb ik nog nooit problemen met mijn spieren gehad. Of is dat verbeelding? Ook voor de werking van probiotica is geen bewijs dat het effectief is. Over kefir wordt daarbij niet gerept maar alleen de kant-en-klare gezondheidsyoghurts worden besproken. Ach ik heb er zo mijn eigen gedachten bij.

Mijn devies is: iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich het prettigst bij voelt daar gaat het om. Zit het niet allemaal tussen onze oren?

 

Geef een reactie

