15 redenen om zelf voedsel te verbouwen – Dag 355

Al sinds ik de gelegenheid heb kweek ik mijn eigen voedsel. Voor mij is dat iets heel vanzelfsprekends maar ik merk dat dit voor veel mensen helemaal niet het geval is. Daar krijg ik vragen over en opmerkingen als: “Je bent goedkoper uit als je het in de winkel haalt”. Dit laatste is niet het geval, althans niet als je het alleen in geld uitgedrukt. Wij zijn goedkoper uit met onze moestuin dan wanneer we alles in de winkel aanschaffen. En dat is nog maar één reden waarom we het zelf verbouwen. Maar betrek je het aantal arbeidsuren erbij dan is voedsel uit de winkel goedkoper. En zeg nu zelf welke hobby kost geen tijd?

Oogst 2012

Oogst 2012

Als er weer eens wat mislukt in de moestuin of als het harde werk tegenstaat dan denk ik wel eens: “Volgend jaar doe ik even helemaal niets”. Maar zodra het seizoen weer voor de deur staat dan begint er een oergevoel te ontstaan, een soort drang wat niet meer tegen te houden is en dan moet ik weer aan de slag. Misschien dat die oerdrang wegvalt zodra ik geen tuin meer heb, maar nu is er geen ontkomen aan. En het is zo heerlijk om een hobby te hebben waar je een goed gevoel bij krijgt.

15 redenen waarom ik mijn eigen voedsel kweek:

  1. Ik wil gezonde, eerlijke, pure, milieuvriendelijke voeding;
  2. Ik wil weten waar mijn voedsel vandaan komt;
  3. Ik wil voedsel dat niet gemanipuleerd (GMO) is en niet behandeld met pesticiden en kunstmest;
  4. Ik wil minder energie verbruiken om de aarde te sparen;
  5. Ik wil niet afhankelijk zijn van olie om mijn voedsel te kweken;
  6. Ik wil onbewerkte voedsel, zonder e-nummers en kleurstoffen;
  7. Ik wil voedsel met zo min mogelijk suiker, zout en vet;
  8. Ik wil geen “zo lang mogelijk houdbare” voeding;
  9. Ik wil niet meedoen aan de verindustrialisering van ons voedsel;
  10. Ik wil niet dat winst boven gezondheid gaat;
  11. Ik wil voedsel waar voldoende energie uit gehaald kan worden;
  12. Ik wil voedsel waar geen marketingcampagne voor nodig is;
  13. Ik wil geen dierenleed veroorzaken;
  14. Ik wil eten wat de natuur en de seizoenen te bieden heeft;
  15. Ik wil voeding bij de hand hebben.

 

 

3 thoughts on “15 redenen om zelf voedsel te verbouwen – Dag 355

    • Wat een lieve woorden Marion, dank je wel.

      Fijn te horen dat mijn blogjes inspireren. Ik heb in ieder geval mijn man geïnspireerd om samen ons permacultuur project van de grond te krijgen. Hij zag het aanvankelijk niet zo zitten, maar nu des te meer.

      Als we allemaal ons persoonlijke steentje bijdragen wordt de wereld steeds een stukje mooier!

  1. Pingback: Waarom is ons voedsel zo duur? – Dag 360 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

